Podczas dorocznej konferencji firmy MAN podano, że Polska jest drugim rynkiem dla tej marki na świecie w kategorii samochodów ciężarowych (za Niemcami). W ubiegłym roku MAN sprzedał nad Wisłą łącznie 8200 pojazdów, co oznacza 17-procentowy udział w rynku i 2,2-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2023. W tym roku niemiecki producent chce jeszcze poprawić te wyniki i zapowiada ofensywę w zakresie elektromobilności.
Przypomnijmy, że MAN należy do grupy Traton, w skład której wchodzą także marki: Scania, International oraz Volkswagen Truck Bus. Jednak MAN Truck & Bus Polska zajmuje się nie tylko sprzedażą aut dostawczych, ciężarowych i autobusów, ale także produkcją pojazdów w naszym kraju. W 2007 roku w podkrakowskich Niepołomicach uruchomiono zakład MAN Trucks, który po modernizacji w 2023 roku, stał się jedną z najnowocześniejszych fabryk ciężarówek w Europie.
Oprócz tego zakład MAN Bus w Starachowicach, który aktualnie jest największym producentem autobusów w naszym kraju, produkuje niskopodłogowe autobusy miejskie, a z taśm fabryki w Białężycach koło Wrześni zjeżdżają dostawcze MAN-y TGE.
Wracając do podsumowań ubiegłego roku – podczas konferencji podano, że w tym czasie w Polsce firma sprzedała 4101 samochodów ciężarowych (spadek o 25 proc.), 207 autobusów (wzrost o 71 proc.), 1437 aut dostawczych (wzrost o 11 proc.) oraz 2039 pojazdów używanych (wzrost o 52,8 proc.). Warto podkreślić, że mimo trudności na rynku, który w 2024 roku zmalał o 21 proc., MAN odnotował 2,2-procentowy wzrost.
Tak jak wspomnieliśmy na wstępie, Polska jest dla marki MAN drugim rynkiem po Niemczech. W ubiegłym roku firma dostarczyła do klientów 66 elektrycznych dostawczych modeli MAN eTGE oraz 7 elektrycznych autobusów MAN Lion’s City E. Przyjęła także zamówienia na 33 kolejne takie pojazdy, które trafią do odbiorców w 2025 i 2026 roku.
MAN rozwija swoja działalność także poprzez usługi finansowe, prowadzone w ramach MAN Financial Services Polska. Oprócz tego firma oferuje usługi najmu w ramach MAN Rental.
A co w tym roku? MAN Truck & Bus Polska planuje prawdziwą ofensywę na rynku elektrycznych samochodów ciężarowych i zapowiada debiut bezemisyjnego modelu MAN eTGL. Oprócz tego wszystkie serwisy MAN-a mają być przygotowane do obsługi elektrycznych pojazdów i w tym celu w całym kraju ma być przeszkolonych w zakresie bezpieczeństwa wysokonapięciowego ponad 1000 pracowników. Także w serwisach marki ma zostać rozbudowana sieć ładowarek.
(TSz)