Koniec salonu samochodowego we Frankfurcie

Po niemal 70 latach targi IAA (Internationale Automobil Ausstellung) we Frankfurcie nad Menem przechodzą do historii. Kolejna edycja wystawy, zaplanowana na 2021 rok, odbędzie się już w innym niemieckim mieście. Widoczny od kilku lat kryzys dotychczasowej formuły salonów samochodowych coraz mocniej dotyka także te największe imprezy.

Tekst: Tomasz Szmandra

Historia targów IAA sięga 1897 roku, gdy w berlińskim hotelu Bristol odbyła się niewielka wystawa samochodów przyciągnęła czterech producentów, którzy pokazali łącznie osiem aut. W kolejnych latach impreza zyskiwała na popularności, choć z uwagi na wojnę światową i kryzys gospodarczy była organizowania nieregularnie. W rekordowym 1939 roku odwiedziło ją ponad 800 tys. osób. Po drugiej wojnie światowej Berlin stracił mandat na organizację samochodowej wystawy. Początkowo przeniesiono ja do Hanoweru, a od 1951 roku – do Frankfurtu nad Menem. Kolejne edycje przyciągały coraz więcej gości, nierzadko nawet milion. W 1965 roku na wystawie pojawili się producenci aut z Japonii, a w 1981 po raz pierwszy hasło przewodnie dotyczyło oszczędzania paliwa. 10 lat później rozdzielono pokazy aut osobowych i dostawczych. Targi tych drugich odbywają się teraz w latach parzystych w Hanowerze. W przeciwieństwie do organizowanego corocznie salonu w Genewie, targi IAA we Frankfurcie odbywały się co 2 lata, na przemian z wystawą w Paryżu.

Przyczyną rezygnacji z organizacji targów we Frankfurcie jest oczywiście spadająca frekwencja wśród zwiedzających (z ponad 940 tys. w 2005 r. do ponad 0,5 mln w 2019), ale także wśród wystawców. W czasie ostatniej, ubiegłorocznej edycji, zabrakło niemalże połowy marek, a te, które zdecydowały się jednak wystawić swoje modele, zrobiły to w znacznie okrojonej formie.

Nic więc dziwnego, że organizator targów, czyli VDA (Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego) rozpisało konkurs na targi IAA 2021, w którym Frankfurt odpadł już w pierwszej rundzie. Razem z nim także Hanower, Kolonia i Stuttgart, a o prawo organizacji imprezy w przyszłym roku powalczą Berlin, Hamburg oraz Monachium.

Decyzja o lokalizacji Internationale Automobil Ausstellung 2021 powinna zostać ogłoszona w ciągu najbliższych tygodni.