W 2030 roku Kia chce osiągnąć roczną sprzedaż na świecie na poziomie 4 milionów samochodów. Do tego czasu sprzedaż pojazów elektrycznych koreańskiej marki ma wynieść 1,2 mln egzemplarzy, a do 2027 roku firma będzie oferować już 14 modeli typu BEV.
Kia Corporation zaprezentowała strategiczne zobowiązania. Najważniejsze z nich dotyczy objęcia do 2030 roku pozycji lidera w dziedzinie zrównoważonej mobilności. Plan działania opiera się na strategii „Plan S” zaprezentowanej po raz pierwszy w 2020 roku. Teraz marka ujawnia dalsze szczegóły dotyczące tego, w jaki sposób zamierza osiągnąć pozycję światowego lidera z zakresu zrównoważonej mobilności.
Korporacyjną wizję wspierają trzy kluczowe filary – „ludzie”, „planeta” i „zysk”. W ramach tych filarów Kia będzie dążyć do zwiększania korzyści dla klientów, redukcji emisji dwutlenku węgla w trosce o środowisko oraz generowania zysków jako odpowiedzialna korporacja.
Kia ogłosiła również cztery kluczowe cele biznesowe, które zamierza osiągnąć do 2030 roku. Obejmują one – przyspieszenie przejścia na samochody elektryczne i osiągnięcie rocznej sprzedaży 1,2 miliona aut typu BEV; sprzedaż 4 mln samochodów rocznie, w tym ponad 2 mln aut przyjaznych środowisku; rozszerzenie oferty samochodów połączonych z siecią i wprowadzenie technologii autonomicznej jazdy we wszystkich nowych modelach; objęcie pozycji światowego lidera pod względem oferty samochodów konstruowanych na konkretne potrzeby (PBV).
Ho Sung Song, Prezes i Dyrektor Generalny Kia Corporation, powiedział: „Kia przechodzi transformację na pełną skalę. Obejmuje ona nie tylko zmianę logo, modeli i designu, ale również strategii i wizji firmy. Aby ją zrealizować i stać się dostawcą rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności, skoncentrujemy się na przyspieszeniu przejścia na przyszłe modele biznesowe. W naszym podejściu do biznesu staniemy się jeszcze bardziej zorientowani na klienta i będziemy prowadzić dynamiczną transformację, jednocześnie zachowując solidne operacje biznesowe”.
W ciągu dwóch lat od zaprezentowania strategii „Plan S”, Kia rozwinęła się w wiodącą na świecie markę samochodów elektrycznych (EV) i odnotowała w 2021 roku najwyższe w historii – przychód brutto i zysk operacyjny. Kia zamierza kontynuować tę pozytywną dynamikę rozwoju, aby od 2022 roku budować dalszą wartość zarówno pod względem jakościowym, jak i ilościowym.
Sprzedaż 4 mln aut rocznie
Począwszy od celu sprzedaży na poziomie 3,15 miliona samochodów rocznie w 2022 roku, Kia zamierza kontynuować wzrost ilościowy, opierając się na wiodącej na świecie jakości swoich modeli. Celem jest osiągnięcie sprzedaży 4 milionów aut rocznie w 2030 roku, co stanowi jej 27-procentowy wzrost w stosunku do wyniku, który Kia założyła na 2022 rok.
W ramach wzrostu ilościowego marka zwiększy również sprzedaż samochodów przyjaznych środowisku (w tym modeli typu BEV, hybrydowych typu plug-in (PHEV) i hybrydowych (HEV)). Kia sprawi, że sprzedaż tych modeli stanie się kluczowym czynnikiem przyszłego rozwoju biznesu. Kia zwiększy udział samochodów przyjaznych środowisku w sprzedaży na świecie z 17 procent w 2022 roku do 52 procent w 2030 roku.
Na głównych rynkach o surowych przepisach dotyczących ochrony środowiska i rosnącym popycie na auta elektryczne, jak Korea, Ameryka Północna, Europa i Chiny, do 2030 roku Kia planuje zwiększyć udział w sprzedaży samochodów przyjaznych środowisku nawet do 78 procent.
Do 2027 roku 14 modeli BEV
Kia przyspiesza przejście na samochody elektryczne – począwszy od 2023 roku planuje wprowadzać na rynek co najmniej dwa modele typu BEV rocznie i do 2027 roku mieć w gamie aż 14 samochodów elektrycznych. W porównaniu z poprzednim planem, który zakładał 11 modeli do 2026 roku, Kia zamierza powiększyć gamę o dwa elektryczne pick-upy oraz o podstawowy model typu BEV. Firma planuje umocnić wiodącą pozycję na rynku samochodów elektrycznych poprzez debiut flagowego modelu, którym będzie EV9. Jego premierę zapowiedziano na 2023 rok. EV9 to duży SUV o długości około 5 metrów, który będzie miał doskonałe przyspieszenie od 0 do 100 km/h w pięć sekund i zasięg około 540 km przy w pełni naładowanym akumulatorze. EV9 będzie mógł zapewnić zasięg 100 km po zaledwie sześciu minutach ładowania. Po raz pierwszy w ofercie Kia – pojazd będzie oferował usługi aktualizacji oprogramowania OTA (Over-the-Air) i FoD (Feature-on-Demand), które umożliwią klientom zakup dodatkowych funkcji już po wyjeździe samochodem z salonu. Ponadto, będzie to pierwszy model wyposażony w zaawansowaną technologię autonomicznej jazdy AutoMode.
W 2030 roku 1,2 miliona elektrycznych aut
Dzięki nowym modelom, takim jak EV9, Kia zamierza zwiększyć sprzedaż samochodów typu BEV. Zaczynając od 160 000 sprzedanych egzemplarzy w tym roku, Kia zamierza sprzedać 807 000 sztuk w 2026 roku i 1,2 miliona w 2030 roku, co stanowi 36-procentowy wzrost w stosunku do celu, który ogłoszono podczas zeszłorocznego „CEO Investor Day”. Kia zakłada, że w 2030 roku ponad 80 procent sprzedaży samochodów typu BEV będzie pochodziło z Korei, Ameryki Północnej, Europy i Chin, przy czym auta elektryczne będą miały 45 procent udziału w sprzedaży Kia na głównych rynkach.
Aby dostosować się do rosnącej liczby modeli elektrycznych, role poszczególnych zakładów produkcyjnych będą ewoluować. W Korei będzie się mieścić globalne centrum badań, rozwoju, produkcji i dostaw samochodów elektrycznych, natomiast w innych zakładach produkcyjnych na świecie będą powstawać samochody elektryczne strategiczne z punktu widzenia poszczególnych rynków. Na przykład w Europie auta elektryczne małej i średniej wielkości będą produkowane od 2025 roku. W Stanach Zjednoczonych, gdzie popularne są średniej wielkości SUV-y i pick-upy, elektryczne wersje tych modeli będą produkowane lokalnie od 2024 roku. Z kolei, w Chinach Kia planuje wprowadzić do sprzedaży średniej wielkości samochody elektryczne już od przyszłego roku. W Indiach produkcja małej i średniej wielkości auta typu BEV ruszy od 2025 roku.
Ponadto, Kia chce zaplanować podaż i popyt na akumulatory oraz unowocześnić ich technologię. Oczekuje się, że popyt wzrośnie znacznie – z 13 GWh teraz do 119 GWh w 2030 roku, co jest związane ze zwiększoną sprzedażą samochodów elektrycznych. Kia planuje dostarczać akumulatory z indonezyjskiej spółki joint venture, która zajmuje się ogniwami akumulatorowymi i jednocześnie opracowuje system podaży i popytu na akumulatory poprzez outsourcing do globalnych firm, które zajmują się akumulatorami. Dodatkowo, do 2030 roku firma planuje zwiększyć gęstość energii przechowywanej w akumulatorach o 50 procent i obniżyć całkowity ich koszt o 40 procent, co wpłynie na zwiększenie zarówno ich wydajności, jak i na konkurencyjność cenową.
Samochody połączone z siecią i jazda autonomiczna
Kia zwróciła uwagę na cztery kluczowe obszary produktów, w których może w pełni wykorzystać swoje możliwości, aby stać się przyszłym liderem branży w dziedzinie mobilności – chodzi o usługi dostępne dla właścicieli samochodów połączonych z siecią, jazdę autonomiczną, osiągi i design. Od 2025 r. wszystkie nowe samochody marki Kia będą wyposażone w wiodącą w swojej klasie łączność z siecią. Dzięki aktualizacjom oprogramowania dostępnym przez system OTA (Over-the-Air) i FoD (Feature-on-Demand) w całej gamie marki Kia, klienci będą mogli aktualizować swoje auta oraz wyposażać je w różne funkcje i technologie już po zakupie.
To część nowych kierunków rozwoju marki, które mają zaowocować nowymi możliwościami biznesowymi opartymi na oprogramowaniu i na usługach oferowanych przez samochody połączone z siecią. Kia spodziewa się, że dostęp do sieci będzie odgrywać ważną rolę w różnych obszarach mobilności, takich jak wspólne korzystanie z samochodu czy dostawy przesyłek do auta. Autonomiczna jazda, znana pod marką „AutoMode”, szybko zostanie rozpowszechniona w całej gamie, począwszy od EV9 w 2023 roku.
Kia „AutoMode” odpowiada za optymalizację wydajności samochodu poprzez bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania. Funkcja ta będzie ulepszana wraz z rozwojem technologii i będzie również obejmować system Highway Driving Pilot, który na autostradach umożliwi jazdę bez ingerencji kierowcy.
Wszystkie nowe modele wprowadzane na główne rynki po 2026 roku będą dostępne z tą technologią, a wskaźnik jej wykorzystania ma przekroczyć 80 procent. W dłuższej perspektywie firma planuje dalszy rozwój technologii „AutoMode” i wdrożenie jazdy w pełni autonomicznej. Kia skoncentruje się również na zapewnieniu zróżnicowanego designu modeli i rozszerzeniu ich oferty o wersje o wysokich osiągach. Wraz z wprowadzeniem na rynek modelu EV6 GT o wysokich osiągach, Kia planuje rozszerzyć ofertę GT na wszystkie samochody typu BEV.
Samochody konstruowane na konkretne potrzeby (PBV)
Kia będzie dostarczać elastyczne usługi mobilności, które odzwierciedlają różnorodne potrzeby ludzi i firm. W tym obszarze skoncentruje się na przygotowaniu oferty aut konstruowanych na potrzeby konkretnej działalności (PBV). Kia to jedna z pierwszych marek na światowym rynku modeli typu PBV i teraz planuje stać się jego liderem. Popyt na usługi kurierskie i logistyczne znacznie wzrósł po dynamicznym rozwoju handlu elektronicznego w czasie pandemii Covid-19.
Za cel Kia stawia sobie dostarczanie klientom specjalistycznych pojazdów w oparciu o ich specyficzne potrzeby. W tym celu planuje się stworzyć specjalny kanał komunikacji, który będzie poświęcony modelom typu PBV. Dzięki temu Kia będzie w stanie szybko i dokładnie odpowiadać na wymagania klientów. Firma zamierza również stworzyć zintegrowaną platformę danych, dzięki której będzie mogła zapewnić usługi i rozwiązania dostosowane do różnych modeli biznesowych w takich obszarach, jak ładowanie samochodów, obsługa i zarządzanie.
W najbliższym czasie Kia planuje opracowywać pojazdy typu PBV na bazie obecnych modeli, jak np. Niro Plus, które ma zostać wprowadzone do oferty jeszcze w tym roku. Auto będzie mogło być wykorzystywane jako taksówka, a także w firmach, które zajmują się wynajmem aut.
W perspektywie średnio- i długoterminowej Kia opracuje specjalne pojazdy typu PBV. Zostaną one skonstruowane na bazie platformy samochodu elektrycznego do elastycznej zabudowy. Dzięki temu ich rozmiar i zabudowę nadwozia łatwo będzie można dostosować do zróżnicowanych potrzeb klientów. Marka wprowadzi do oferty pierwszy specjalny model typu PBV w 2025 roku, kiedy rynek na tego typu pojazdy będzie jeszcze większy niż obecnie.
Cele finansowe do 2026 roku
Kia ogłosiła również swoje średnio- i długoterminowe cele finansowe. Do 2026 roku firma zamierza osiągnąć łącznie 120 bilionów KRW przychodu brutto, przy 10 bilionach wonów zysku operacyjnego i marży zysku operacyjnego na poziomie 8,3 procent. Do 2026 roku Kia zamierza zwiększyć kapitalizację rynkową do 100 bln KRW, co oznacza trzykrotny wzrost w porównaniu do 33 bln KRW na koniec 2021 roku. W 2026 roku firma planuje osiągnąć 39 procent zysku operacyjnego z modeli typu BEV, dzięki redukcji kosztów stałych poprzez zwiększenie liczby sprzedanych egzemplarzy i redukcję kosztów związanych z rozwojem technologii. Co więcej, Kia spodziewa się, że do 2026 roku udział wszystkich modeli przyjaznych środowisku w zysku operacyjnym wyniesie 52 procent, czyli przewyższy udział w zysku modeli z silnikami spalinowymi.
Aby osiągnąć te cele, Kia nie tylko zwiększy sprzedaż modeli przyjaznych środowisku, ale także znacznie poprawi rentowność, zapewniając dodatkowe struktury sprzedaży i zysków dzięki komercjalizacji nowych firm i technologii. W ciągu najbliższych pięciu lat Kia zainwestuje łącznie 28 bilionów wonów w działalność biznesową, czyli o pięć bilionów wonów więcej niż zakładał poprzedni plan, z czego 46 procent zostanie zainwestowanych w przyszłe projekty. To ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 roku.
W przyszłości Kia będzie kontynuować swoje zaangażowanie w zarządzanie środowiskiem społecznym (Environment Social Governance – ESG). Firma ustanowiła średnio- i długoterminowy plan zarządzania ESG już w 2020 roku i ogłosiła swój cel, aby do 2045 roku być przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
Kia będzie również aktywnie uczestniczyć w projektach nowej generacji realizowanych przez Hyundai Motor Group, takich jak Advanced Aviation Mobility (AAM) i robotyka. W szczególności marka planuje skoncentrować się na tworzeniu synergii między działaniami AAM Grupy, a własną działalnością związaną z modelami typu PBV.
(TSz) Źródło: Informacja prasowa