IAA 2021. Volkswagen ID.BUZZ z funkcją jazdy autonomicznej

Podczas imprezy Grupy Volkswagen „New Auto Night” na targach IAA 2021 w Monachium zaprezentowano autonomiczny model ID. BUZZ AD (Autonomous Driving). Seryjna produkcja tego samochodu rozpocznie się w 2025 r., a jego pierwszym użytkownikiem będzie firma MOIA – dostarczyciel usług mobilności.

Na razie Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował to auto w czarno-białym kamuflażu i z dodatkową, wysoką konstrukcją na dachu. Do powstania tego modelu przyczyniła się również firma Argo AI, globalne przedsiębiorstwo zajmujące się technologią autonomicznej jazdy, które opracowało system autonomicznej jazdy (SDS) ID. BUZZ AD1, w tym mapy, sprzęt, oprogramowanie i infrastrukturę wsparcia w chmurze. Począwszy od roku 2025, autonomiczny Volkswagen w ramach usługi ridepooling obsługiwanej przez MOIA, będzie woził pasażerów na terenie Hamburga. „Grupa Volkswagen jest w trakcie transformacji od producenta samochodów, do globalnego dostawcy usług mobilności opartych na oprogramowaniu” – wyjaśniał prezes zarządu Grupy Volkswagen, dr Herbert Diess.

System jazdy autonomicznej Argo obejmuje zestaw czujników, oprogramowanie i platformy IT zapewniające rozpoznawanie otoczenia pojazdów w promieniu 360°, przewidywanie działań pieszych, rowerzystów i pojazdów oraz sterowanie pracą silnika, układu hamulcowego i kierowniczego w taki sposób, by pojazd poruszał się bezpiecznie i naturalnie, niczym doświadczony kierowca. Argo AI do bezpiecznej jazdy autonomicznej wykorzystuje kamery, radar i lidar. Czujnik Argo Lidar umieszczony jest wysoko na dachu prototypu ID. BUZZ AD1 może wykrywać obiekty z odległości ponad 400 metrów. Opatentowana technologia Geiger-mode ma zdolność wykrywania nawet najmniejszych cząstek światła (pojedynczego fotonu), dzięki czemu zauważa obiekty nawet o niskim współczynniku odbicia, takie jak pojazdy pomalowane na czarno, co umożliwia bardzo dokładne odwzorowanie otoczenia.

Testy ID.BUZZ AD1 odbywają się we współpracy z marką Volkswagen Samochody Dostawcze, w centrum rozwojowym Argo AI w Neufahrn niedaleko Monachium. Oprócz toru testowego w Stanach Zjednoczonych, Argo dysponuje również dziewięciohektarowym zamkniętym torem w pobliżu lotniska w Monachium, na którym testowane są różne sytuacje drogowe charakterystyczne dla europejskich warunków jazdy. „Flota testowa ID.BUZZ AD1 to kamień milowy w naszym partnerstwie z Volkswagen Samochody Dostawcze” – powiedział Bryan Salesky, założyciel i prezes Argo AI. „Nasza firma rozwija się dynamicznie już od pięciu lat, ale jak dotąd testy prowadziliśmy tylko w dużych miastach USA. Jesteśmy podekscytowani, że już wkrótce, w ramach przygotowań do uruchomienia usługi komercyjnego, autonomicznego ridepoolingu, wraz z firmą MOIA rozpoczniemy testy na ulicach Monachium.”

Volkswagen Samochody Dostawcze pokazuje na targach IAA 2021, jak dzięki bezpiecznemu, autonomicznemu ridepoolingowi można odciążyć ruch w centrach miast. „System rozpoznawania otoczenia złożony z sześciu lidarów, jedenastu radarów i czternastu kamer rozmieszczonych w całym pojeździe, może uchwycić znacznie więcej niż człowiek zasiadający na fotelu kierowcy” – wyjaśnia Christian Senger, szef działu jazdy autonomicznej w Volkswagen Samochody Dostawcze. By wspierać rozwój i poszerzać kompetencje w zakresie jazdy autonomicznej, marka utworzyła własną jednostkę badawczą oraz nabyła udziały w Argo AI.

Trzecim, obok Volkswagen Samochody Dostawcze i Argo AI partnerem projektu jest MOIA – dostawca sługi mobilności. Ta spółka-córka Grupy Volkswagen ma duże doświadczenie w dziedzinie usług mobilności i zarządzania flotą. W bardzo krótkim czasie MOIA stworzyła największą w Europie flotę usług typu ridepooling. Przewiozła już miliony pasażerów. MOIA, począwszy od roku 2025 będzie pierwszym użytkownikiem ID.BUZZ AD1. „Wnosimy do projektu nasze doświadczenie i będziemy rozwijać usługę autonomicznej mobilności jako dodatek do naszej regularnej usługi” – mówi CEO MOIA, Robert Henrich. „Miasta na całym świecie chcą, by ruch w ich centrach był bardziej wydajny i bardziej przyjazny dla klimatu. Autonomiczny ridepooling poprawia mobilność miejską, zwiększa bezpieczeństwo na drogach i czyni miasta bardziej atrakcyjnymi. Hamburg będzie pierwszym miastem, które zaoferuje tego typu autonomiczną usługę.

Źródło: Informacja prasowa


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *