Hyundai Motor Company zaprezentował model Ioniq 9, który jest wyposażony w 3 rzędy siedzeń. Ten elektryczny SUV z przestronnym wnętrzem łączy nowoczesny design z innowacyjnymi technologiami pojazdów elektrycznych.
Nowy model został zaprezentowany w kultowym Goldstein House w Los Angeles, cenionym obiekcie nowoczesnej architektury z połowy XX wieku. To wyjątkowe miejsce dobrze współgra z wizją przyszłości Hyundai Motor,oraz z odważną stylistką modelu serii Ioniq. Przy okazji premiery oświadczono, że Hyundai Motor planuje zbudowanie pełnej gamy 23 modeli elektrycznych do 2030 roku. Ioniq 9 będzie bazować na nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie elektryfikacji wykorzystywanych w modelach Ioniq 5 i Ioniq 6, które zdobyły łącznie trzy nagrody World Car of the Year, odpowiednio w 2022 i 2023 roku.
Światową premierę auta rozpoczęło przemówienie inauguracyjne José Muñoza, prezesa i globalnego dyrektora operacyjnego Hyundai Motor Company. Po odsłonięciu nowego Ioniqa 9, rozpoczęła się sesja dyskusyjna poświęcona marce Hyundai oraz cechom nowego modelu.
– Ioniq 9 odzwierciedla zaangażowanie Hyundai Motor w elektryfikację. Oparty na znanej platformie modułowej Electric-Global Modular Platform (E-GMP) naszej grupy, Ioniq 9 oferuje wyjątkową przestrzeń we wnętrzu, zapewniając klientom wyjątkową wartość, jednocześnie umacniając naszą pozycję lidera na globalnym rynku pojazdów elektrycznych – powiedział Jaehoon Chang, prezes i dyrektor generalny Hyundai Motor Company.
Komfortowa kabina
Dzięki dużemu rozstawowi osi Ioniq 9 oferuje sporo przestrzeni pasażerom drugiego i trzeciego rzędzu. We wnętrzu znajdziemy sporo eliptycznych akcentów i stonowane kolory, które tworzą klimat kabiny klasy biznes. Panoramiczny dach dodatkowo doświetla wnętrze naturalnym światłem.
Ioniq 9 będzie dostępny w konfiguracji dla sześciu lub siedmiu osób. Komfortowe fotele w pierwszym i drugim rzędzie można całkowicie odchylić, mają także bardzo wygodne podparcie nóg. Auto oferuje również sporą przestrzeń nad głową wynoszącą 1899 mm. Jeśli odsuniemy do końca drugi rząd siedzeń na przestrzeń na nogi wynosi aż 2050 mm.
Komfortowe siedzenia są wyposażone po raz pierwszy w system Dynamic Body Care firmy Hyundai Motor, w tym funkcję masażu Dynamic Touch Massage – redukując zmęczenie podczas długich podróży. Ioniq 9 będzie wyposażony w obrotowe fotele drugiego rzędu. Na postoju ta funkcja jest wyjątkowo przydatna. Z kolei przesuwana konsola Universal Island 2.0 ma imponującą pojemność, a przy tym ułatwia przechodzenie między pierwszym i drugim rządem siedzeń. Dwukierunkowe podłokietniki można otwierać z przodu i z tyłu, co umożliwia łatwy dostęp do konsoli także z drugiego rzędu. Universal Island 2.0 można przesuwać maksymalnie o 190 mm. Konsola ma także górny schowek o pojemności 5,6 litra i dolną szufladę o pojemności 12,6 litra.
Jeśli złożymy oparcia trzeciego rzędu na płasko, bagażnik może pomieścić do 1323 litrów bagażu. Bez tego zabiegu pojemność bagażnika wynosi 620 litrów. Dodatkowy przedni bagażnik oferuje pojemność 88 litrów w modelach z napędem na tylne koła i 52 litrów w odmianach z napędem AWD.
Ioniq 9 kładzie nacisk na zrównoważony dobór materiałów. Należą do nich skóra Eco Process, tkanina z tworzyw PET pochodzących z recyklingu, tkanina wełniana, skóra Bio TPO/PU, tkanina Bio PET/SUEDE i ekologiczna farba. Pojazd wykorzystuje również barwnik wykonany z przetworzonych opon.
Panoramiczny zakrzywiony wyświetlacz, unosząca się deska rozdzielcza, smukłe otwory wentylacyjne i oświetlenie wnętrza dodatkowo podkreślają futurystyczną stylistykę wnętrza pojazdu.
Stylistyka „Aerosthetic”, czyli wyrafinowany design
Ioniq 9 powstał w nowym stylu designu, nazwany „Aerosthetic”. Jest innowacyjny, aerodynamiczny i futurystyczny. W przedniej części auta znajdują się światła Parametric Pixels, ze zintegrowanymi diodami LED i dolnym pasem przednim. W sylwetce Ioniq 9 uwagę zwraca gładka, zakrzywiona linia dachu, tworząc opływowy profil i niski współczynnik oporu aerodynamicznego, który wynosi zaledwie 0,259 Cd. Ten parametr dotyczy wersji z opcjonalnymi cyfrowymi lusterkami bocznymi.
Efektywność zużycia energii jest zoptymalizowana dzięki wygładzeniu powierzchni podwozia, co przekłada się na mniejszy opór przepływu powietrza Po raz pierwszy zastosowano nowy system aktywnych klap powietrza (AAF) o podwójnym zakresie ruchu. Inne rozwiązania optymalizujące aerodynamikę obejmują trójwymiarową osłonę podwozia, aerodynamiczne koła i ukryte anteny.
Dzięki najdłuższemu rozstawowi osi ze wszystkich modeli Hyundai, wynoszącemu 3130 mm, Ioniq 9 zachwyca przestronną kabiną i proporcjami. Czysta forma nadwozia i błotników tworzy imponujące wrażenie. Tylna część nadwozia inspirowana jest kształem tyłu łodzi. Gładkie i dynamiczne linie podkreślone są przez linie świateł z motywem pikseli.
Ioniq 9 jest pierwszym modelem Hyundaia, w którym wyeliminowano antenę dachową, dzieląc jej funkcje między osłonę przedniej szyby (dla GPS i radia satelitarnego), panel wskaźników (dla usług Connected Car) i tylną szybę (dla FM/AM i DAB). To estetyczne rozwiązanie zmniejsza także współczynnik oporu aerodynamicznego.
Oświetlenie zewnętrzne jest zgodne z innymi modelami EV Hyundaia, z charakterystycznymi dla modeli Ioniq światłami Parametric Pixel z małymi reflektorami projekcyjnymi w kształcie sześcianu i inteligentnym systemem oświetlenia przedniego (IFS), aby zapewnić lepszą widoczność i bezpieczeństwo jazdy, jednocześnie zapobiegając oślepianiu kierowców nadjeżdżających pojazdów. Tył ma w pełni LED-owe oświetlenie. Klamki także są podświetlane. Tak jest ładnie i wygodnie.
Wygląd IONIQ-a 9 dopełniają łądne obręcze kół. Do wyboru są koła 19, 20 i 21 cali. Wersja Callligraphy ma koła 21-calowe o unikalnym, odrębnym wzorze. SUV jest dostępny w 16 kolorach nadwozia, w tym nowych odcieniach, takich jak Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl i Cosmic Blue Pearl. Wewnątrz, wybór kolorów wykończenia wnętrza obejmuje Obsidian Black i sześć unikalnych opcji dwukolorowych (szczegóły w specyfikacjach).
Ulepszony napęd elektryczny
Ioniq 9 opiera się na innowacyjnej architekturze E-GMP Hyundai Motor, która obejmuje układ napędowy ze zoptymalizowanym przełożeniem do pokonywania wzniesień i zastosowaniem dwustopniowego falownika w celu zwiększenia wydajności.
Całkowicie uszczelniony układ napędu pomaga zredukować dźwięk silnika, podczas gdy laminowane szyby, potrójne liczne uszczelnienia i wzmocnienie w rejonie słupka A pomagają wyeliminować niepożądane hałasy zewnętrzne, świst wiartu, wibracje i szumy.
W platformie tej zastosowano wysokonapięciowy akumulator o dużej pojemności. Płaska podłoga zwiększa komfort pasażerów i przestrzeń ładunkową. Całość zoptymalizowano pod kątem wytrzymałości zderzeniowej.
Ioniq 9 to pierwszy model Hyundaia wyposażony w aluminiowe błotniki i panele boczne, co przyczyniło się do redukcji wagi. Nowy system aktywnej klapy powietrza (AAF) o podwójnym zakresie ruchu dodatkowo poprawia przepływ powietrza. Nowe są nawet zawiasy i elektryczny zamek maski.
Akumulator zapewnia imponujący zasięg i wydajność
Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy NCM ma pojemność 110,3 kWh. Jest zintegrowany z płytą podłogową. Szacowany zasięg na jedym ładowaniu wynosi 620 km (WLTP), a docelowe zużycie energii to 19,4 kWh/km dla modelu Long-Range RWD z 19-calowymi obręczami kół.
Ioniq 9 ładuje się od 10 do 80% w zaledwie 24 minuty przy użyciu ładowarki o mocy 350 kW. Auto otrzymało też charakterystyczna dla tej platformy funkcję ładowania V2L i możliwość ładowania 400 V/800 V.
Model Long-Range RWD jest napędzany silnikiem umieszczonym z tyłu, o mocy 160 kW, natomiast Long-Range AWD ma dodatkowy przedni silnik o mocy 70 kW. Z kolei modele Performance AWD mają dwa silniki o mocy po 160 kW.
Model Performance może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy, podczas gdy wariant Long-Range AWD potrzebuje 6,7 sekundy, a wersja Long-Range RWD – 9,4 sekundy. Jeśli chodzi o przyspieszenie w średnim zakresie, np. podczas wyprzedzania innych pojazdów, model Performance przyspiesza od 80 do 120 km/h w 3,4 sekundy. Wariant Long-Range AWD osiąga to w 4,8 sekundy, podczas gdy wersja Long-Range RWD potrzebuje 6,8 sekundy.
We flagowym elektrycznym SUV-ie Hyundaia znajdziemy udoskonalony planer tras, ulepszoną wydajność baterii, ulepszony wyświetlacz kontroli momentu obrotowego, kompleksowy podgląd przepływu energii i inne inteligentne rozwiązania.
Standardowe zaawansowane funkcje bezpieczeństwa
Wzmocniona konstrukcja nadwozia Ioniq 9 zapewnia maksymalne bezpieczeństwo akumulatora, skutecznie rozpraszając energię zderzenia i utrzymując integralność strukturalną, nawet w przypadku poważnych incydentów. Ponadto, standardowe zastosowanie napinaczy pasów bezpieczeństwa trzeciego rzędu i ograniczników obciążenia znacznie poprawia ochronę pasażerów trzeciego rzędu w przypadku zderzenia, zapobiegając uderzeniom głowy w siedzenia drugiego rzędu oraz zmniejszając obrażenia głowy i szyi. Ioniq 9 jest również wyposażony w 10 poduszek powietrznych, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo.
Nowy model jest wyposażony w najnowsze zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) firmy Hyundai, których celem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez zapobieganie wypadkom i ułatwianie zadań związanych z prowadzeniem pojazdu.
Model Ioniq 9 trafi do sprzedaży w Korei i Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie 2025 roku, a później planowane jest jego wprowadzenie do Europy i na inne rynki. Szczegółowa specyfikacja zostanie ujawniona bliżej premiery rynkowej.
Źródło: Informacja prasowa