Ford wraca do Formuły 1 jako dostawca silników dla Red Bull Racing

Po ponad 20 latach Ford wraca do Formuły 1. Dzisiaj oficjalnie ogłoszono, że amerykański producent samochodów i Red Bull Powertrains nawiązują długoterminowe partnerstwo techniczne, którego celem jest opracowanie hybrydowej jednostki napędowej nowej generacji, przeznaczonej do zastosowania w bolidach F1 od sezonu 2026. Przypomnijmy, że team Red Bull i jego kierowca Max Verstappen od dwóch lat są niepokonani w mistrzostwach świata.

Tomasz Szmandra

Zgodnie z podpisaną umową, Ford Powertrains będzie od 2026 do co najmniej 2030 roku dostarczał jednostki napędowe dla zespołów Oracle Red Bull Racing oraz Scuderia AlphaTauri (satelickiego teamu Red Bulla). Przypomnijmy, że w teamie RBR podstawowymi kierowcami są: dwukrotny mistrz świata Max Verstappen i Sergio Pérez, natomiast w AlphaTauri: Nyck de Vries i Yuki Tsunoda.

To początek nowego, emocjonującego rozdziału w historii startów Forda w sportach motorowych, sięgającej czasów wyścigu wygranego przez mojego pradziadka, co kiedyś przyczyniło się do powstania naszej firmy. Ford wraca na szczyty wyścigowej rywalizacji u boku mistrzów świata, Oracle Red Bull Racing, wnosząc na jedną z najbardziej eksponowanych scen sportowych długą tradycję innowacji, zrównoważony rozwój i napędy elektryczne” – powiedział Bill Ford, prezes zarządu firmy.

Max Verstappen

Począwszy od 2023 roku, Ford i Red Bull Powertrains będą pracować nad rozwojem zespołu napędowego, zgodnego z nowymi przepisami technicznymi, obejmującego silnik elektryczny o mocy 350 kW i nowy silnik spalinowy zasilany zrównoważonymi paliwami. Układ napędowy ma być gotowy na sezon 2026.

Powrót Forda do Formuły 1 u boku Red Bull Racing podkreśla kierunek, w którym zmierzamy jako firma – to coraz bardziej zelektryfikowane, programowalne, nowoczesne modele i związane z tym doświadczenia użytkowników. F1 będzie wyjątkowo skuteczną od strony ekonomicznej platformą wprowadzania innowacji, dzielenia się nowymi ideami i technologiami oraz zaangażowania dziesiątków milionów nowych klientów” – tłumaczy Jim Farley, prezes i dyrektor generalny, Ford Motor Company.

W komunikacie prasowym amerykańskiej marki czytamy, że:„Ford przekaże wiedzę techniczną we wszystkich dziedzinach, w których może wnieść wartość dodaną w przygotowanie startów mistrzowskiego zespołu. W obszarach wspólnych działań badawczo-rozwojowych znajdą się prace nad doskonaleniem silnika spalinowego oraz kluczowe kierunki przemian, takich technologii jak: ogniwa akumulatorowe, silniki elektryczne, oprogramowanie sterujące jednostką napędową oraz analityka”.

Sergio Perez

Z kolei Christian Horner, dyrektor i prezes zespołu Oracle Red Bull Racing tak komentuje zapowiadana współpracę z Fordem – „To fantastyczne, że dzięki temu partnerstwu możemy znów powitać Forda w Formule 1. Możliwość skorzystania z doświadczenia producenta oryginalnego wyposażenia (OEM), jakim jest Ford, poprawia naszą pozycję wobec konkurencji. Ford to producent z długą historią w branży motoryzacyjnej, także w motorsporcie, sięgającą wielu pokoleń. Od Jima Clarka przez Ayrtona Sennę i Michaela Schumachera – dziedzictwo tych nazwisk mówi samo za siebie. Dla Red Bull Powertrains dopisanie kolejnego rozdziału tej epopei pod tytułem Red Bull Ford, jest niezwykle emocjonujące. Zostało jeszcze trochę czasu do roku 2026, ale dla nas już zaczyna się praca nad przyszłością i dalszymi przemianami Oracle Red Bull Racing.”

Warto dodać, żę Ford inwestuje 50 mld dolarów w utrzymanie pozycji światowego lidera rewolucji pojazdów elektrycznych. Jest firmą numer 2 wśród producentów pojazdów elektrycznych w USA, korzystającą z sukcesów modeli F-150 Lightning i Mustang Mach-E, a także liderem na wielu rynkach na świecie dzięki popularności modelu E-Transit. Firma pracuje nad zaspokojeniem zwiększonego zapotrzebowania konsumentów i zrealizowaniem w ramach planu Ford+ globalnej rocznej produkcji 600 tys. egzemplarzy samochodów elektrycznych do końca tego roku i 2 milionów do końca roku 2026.

W 2026 roku Ford będzie jedynym producentem startującym w sportach motorowych od kategorii podstawowych po Formułę 1. Składa się na to udział w takich zawodach jak: WEC i IMSA, w tym udział Mustanga GT3 w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, starty Pumy Hybrid Rally1 z M-Sportem w WRC, Baja 1000, gdzie wystawiany jest Ranger Raptor i Bronco oraz zawody NASCAR, NHRA i Supercars, w których w różnych specyfikacjach rywalizuje model Mustang.

Z historii Forda w Formule 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *