Ford Bronco także na polskim rynku

Zaledwie kilka godzin od momentu, w którym Ford oficjalnie ogłosił, że na wybranych rynkach europejskich będzie można po raz pierwszy zamawiać legendarnego Forda Bronco, amerykańska terenówka została zaprezentowana podczas spotkania dla mediów w Warszawie.

Jak czytamy w komunikacie producenta: nowy Bronco, nawiązujący do niepowtarzalnego wnętrza i wyglądu zewnętrznego modelu z 1966 roku, czerpie również inspirację z pickupa serii F oraz ducha osiągów Forda Mustanga, tworząc SUV-a o niepowtarzalnym stylu i charakterze, odwołującym się do historycznego dziedzictwa. Model będzie oferowany europejskim klientom w ograniczonej liczbie egzemplarzy. W Polsce jest dostępny w hardkorowym wariancie Outer Banks za 419 300 zł lub ekstremalnie terenowym Badlands w cenie 440 300 zł. Oba napędzane są 2,7-litrowym silnikiem Ford EcoBoost V6, rozwijającym 335 KM mocy i 563 Nm momentu obrotowego. Zaawansowane systemy układu napędowego zasługują na miano „G.O.A.T.” (Goes Over Any Type of Terrain). Jest wśród nich układ przeniesienia napędu na 4 koła z przełożeniami drogowymi i terenowymi, system Trail Control i aż 7 trybów jazdy.
Pierwsze egzemplarze „terenowej legendy” z USA mają trafić do klientów w sierpniu tego roku.

Dowolność konfiguracji

Nowy Bronco, wyróżniający się szerokim wlotem powietrza i znanymi z pierwszej generacji okrągłymi reflektorami, otrzymał kanciaste nadwozie, które zapewnia dobrą widoczność narożników samochodu, co ułatwia poruszanie się w trudnych warunkach terenowych. Na przednich błotnikach znajdują się również tzw. trail sights – wystające nakładki wskazujące krawędzie nadwozia, które mogą być również wykorzystane jako punkty mocowania o nośności do 68 kg, przydatne w przypadku transportu na bagażniku dachowym dłuższych przedmiotów, takich jak deski surfingowe czy kajaki.

Standardowy, zdejmowany twardy dach (hardtop) posiada tłumiącą dźwięki podsufitkę i dzieli się na cztery panele z przeznaczonymi dla dwóch przednich paneli pokładowymi schowkami. Możliwy jest pełny demontaż czterech drzwi 4 – kierowca może to zrobić za pomocą jednego narzędzia i w ciągu zaledwie ośmiu minut. Zapewnia to swobodę w plenerze, poprawiając również pole obserwacji wokół samochodu w warunkach trudnych terenowych przepraw.

Pozbawione ramek okna obniżają masę całych drzwi, dzięki czemu są one na tyle lekkie, aby mógł je zdemontować niemal każdy, niezależnie od siły i postury. Szyte na miarę torby, dostępne dla Bronco Badlands, pozwalają na bezpieczne przechowywanie drzwi w samochodzie, by były gotowe do ponownego montażu w ciągu kilku minut.

Kolejne demontowalne elementy pozwalają na dostosowanie konfiguracji do indywidualnych potrzeb, jak i na zwiększenie zdolności do jazdy w terenie. Grill przedniego wlotu powietrza i zderzak mogą być zamienione na alternatywne wersje, natomiast plastikowe obramowania nadkoli zostały zaprojektowane tak, by w przypadku otarć w czasie jazdy terenowej, oddzielić się od błotnika bez uszkodzeń, dzięki czemu można je łatwo i szybko ponownie zamontować.

W Bronco ukrytych jest kilka „niespodzianek”, upamiętniających klasyczne Bronco i czekających na odkrycie przez właścicieli, którzy zagłębią się w detale swojego samochodu. Są to na przykład: ukryte logo, grafika przedstawiająca gamę wersji pierwszej generacji modelu z 1966 roku, wbudowany we wnętrzu otwieracz do butelek, czy współrzędne GPS miejsc, w których testowano prototypy nowego Bronco na etapie prac rozwojowych.

Gotowy na wszystko

Dzięki swoim zdolnościom terenowym oryginalny Bronco otrzymał przydomek G.O.A.T. Zgodnie z tą tradycją, także nowa generacja Bronco zapewnia doskonałe osiągi w trudnych warunkach.

Podwójnie turbodoładowany, wyposażony we wtrysk paliwa do kolektora oraz bezpośredni wtrysk paliwa 2,7-litrowy fordowski benzynowy silnik EcoBoost V6 rozwija moc 335 KM i moment obrotowy 563 Nm, dzięki czemu znakomite osiągi przychodzą mu bez szczególnego wysiłku. Blok silnika wykonany z żeliwa CGI o zagęszczonym graficie charakteryzuje zwiększona wytrzymałość i sztywność w porównaniu z tradycyjnymi odlewami żeliwnymi o analogicznej masie, natomiast takie elementy jak elektronicznie uruchamiany zawór upustowy i wysokociśnieniowy układ recyrkulacji spalin zwiększają moc i obniżają zużycie paliwa.

Wyposażeniem standardowym jest 10-biegowa automatyczna skrzynia biegów, zapewniająca płynną, zoptymalizowaną pod kątem momentu obrotowego jazdę na drodze i w terenie. Maksymalny wskaźnik przełożenia pełzającego wynoszący aż 64,33:1 przy najniższym przełożeniu terenowym daje Bronco możliwość poruszania się z prędkością 6 km/h przy silniku pracującym przy 2400 obr/min, co zapewnia precyzyjną kontrolę przy niskich prędkościach i zmniejsza prawdopodobieństwo zdławienia silnika w trudnym terenie.

Bronco Outer Banks jest wyposażony w elektronicznie sterowany dwubiegowy reduktor umożliwiający zmianę przełożenia w czasie jazdy. Natomiast Bronco Badlands posiada też blokadę przedniego mechanizmu różnicowego i system odłączania przedniego stabilizatora przechyłów, aby zapewnić maksymalną swobodę ruchu pionowego kół w trudnym terenie. Ponadto dwubiegowy elektromechaniczny reduktor z automatycznym trybem pracy może płynnie przełączać się między napędem na dwa koła i napędem na cztery koła w zależności od warunków, pozwalając kierowcy na maksymalną koncentrację na sytuacji przed samochodem.

Aby poradzić sobie z najtrudniejszymi warunkami drogowymi, Bronco jest zbudowany na podwoziu ramowym wykonanym z wysokowytrzymałej stali z siedmioma poprzeczkami, co zapewnia twardy szkielet, gwarantujący pewność i bezpieczeństwo, jak również pozwalający na skok zawieszenia do 259 mm, co przekłada się na spektakularne zdolności terenowe.

Zawieszenie terenowe o wysokich parametrach pracy (HOSS) składa się z niezależnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi o dużym skoku z przodu, co zmniejsza masę nieresorowaną nawet o 20 procent w porównaniu z konstrukcjami ze sztywną osią, a także poprawia komfort jazdy i zapewnia permanentny kontakt kół z nawierzchnią. Z tyłu standardową konfigurację stanowi zawieszenie pięciowahaczowe, sztywna oś z długoskokowymi sprężynami o zmiennej sztywności i wytrzymałymi amortyzatorami.

Bronco Badlands podwyższa poprzeczkę dzięki zastosowaniu w standardzie wysokiej klasy amortyzatorów Bilstein z zewnętrznymi zbiorniczkami oleju i z charakterystyką tłumienia zależną od ugięcia zawieszenia. Dodatkowa ilość oleju, jaką zapewnia zewnętrzny zbiorniczek pozwala na dodatkowe chłodzenie w najtrudniejszych warunkach, a siła tłumienia automatycznie zwiększa się w rejonach dobicia i odbicia zawieszenia, zapewniając precyzyjną kontrolę w terenie i płynną jazdę po normalnych drogach.

Klienci wjeżdżający w najtrudniejszy teren mają do dyspozycji płyty osłonowe kluczowych podzespołów, w tym osłonę pod przednim zderzakiem, płyty chroniące silnik, skrzynię biegów, reduktor i zbiornik paliwa. W ofercie są boczne wzmocnienia progów, wystarczająco wytrzymałe, aby utrzymać ciężar pojazdu podczas ekstremalnego pełzania w skalistym terenie, na liście elementów standardowego wyposażenia są odsłonięte haki holownicze z przodu i z tyłu, natomiast antykapotażowa belka dachowa ze stali borowej o wysokiej wytrzymałości stanowi miejsce montażu zintegrowanych bocznych poduszek kurtynowych. Umieszczone w oparciach siedzeń boczne poduszki powietrzne oraz poduszki przednie pozwalają czuć się pewniej podczas jazdy w ekstremalnych warunkach.

Nowoczesne rozwiązania pomogą w terenie

Inteligentne rozwiązania techniczne zastosowane w układzie napędowym sprawiają, że możliwości Bronco będą w stanie wykorzystać zarówno początkujący poszukiwacze przygód, jak i kierowcy doświadczeni w przeprawach terenowych. Centrum układu kontrolującego sprawne poruszanie się na dowolnej nawierzchni jest Terrain Management System™, który ułatwia kierowcy wybór stosownego trybu jazdy, pozwalającego najlepiej wykorzystać możliwości samochodu w warunkach, jakie zastał na swojej drodze. Oprócz drogowych trybów jazdy, jak Normalny, Eco, Sport i Śliska nawierzchnia, dedykowane jeździe w stylu G.O.A.T. tryby terenowe obejmują Błoto/koleiny, Piasek, a także Pełzanie i inspirowany wyścigami tryb Baja dla wersji Bronco Badlands. Każdy tryb jazdy nieco inaczej optymalizuje pracę przepustnicy, punkty zmiany biegów i reakcję układu kierowniczego w zależności od warunków jazdy.

Bronco oferuje również Trail Toolbox, czyli zestaw systemów terenowych, które mają wspierać kierowców i pozwalać im na swobodne poznawanie możliwości pojazdu. Trail Control 3 działa podobnie jak tempomat: kierowca może wybrać prędkość do 31 km/h, a Bronco będzie automatycznie zarządzał przepustnicą i hamulcami, aby utrzymać wybraną prędkość, podczas gdy kierowca koncentruje się na kierowaniu pojazdem w trudnym terenie.

Trail Turn Assist 3 wykorzystuje wektorowanie momentu obrotowego oparte na sterowaniu hamulcami, zmniejszając promień skrętu nawet o 40 procent poprzez hamowanie wewnętrznego koła podczas jazdy terenowej w ograniczonej przestrzeni, natomiast Trail One-Pedal Drive 3 pozwala kierowcy przyspieszać i hamować używając jedynie pedału gazu, co ułatwia precyzyjną kontrolę prędkości podczas jazdy w trudnych warunkach. Systemy wspomagające kierowcę obejmują system AdvanceTrac™ wraz z kontrolą stabilności przechyłów Roll Stability Control™ oraz kontrolę wężykowania holowanej przyczepy.

Inteligentne oprogramowanie

Styl wnętrza Bronco, harmonizujący z solidnym, podkreślającym przeznaczenie wyglądem zewnętrznym, jest wysoce funkcjonalny, wypełniony elementami obsługi licznych systemów, jest także zaprojektowany z myślą o trwałości i użytkowaniu w trudnych warunkach. Tablica rozdzielcza nawiązująca do pierwszej generacji Bronco, korzysta z kolorów inspirowanych gamą barw natury i stylem sprzętu używanego podczas plenerowych rozrywek oraz z materiałów dobranych pod kątem trwałości.

Niezbędne w modelu przeznaczonym do jazdy w trudnym terenie są uchwyty wbudowane w deskę rozdzielczą i konsolę centralną. Konsola środkowa jest wyposażona w podkładkę bezprzewodowej ładowarki, która została zaprojektowana tak, aby utrzymać telefon komórkowy na miejscu nawet przy ekstremalnych przechyłach nadwozia. Powierzchnię deski rozdzielczej można wycierać, a fizyczne przełączniki w kabinie są uszczelnione silikonem i wyposażone w gumowe punkty dotykowe, co chroni je przed błotem, piaskiem i wodą, a także ułatwia utrzymanie czystości.

Chociaż Bronco został zbudowany z myślą o najtrudniejszych warunkach terenowych, nie musimy rezygnować z komfortu i wygody podróżowania. 8-calowy zestaw wskaźników TFT współdziała z 12-calowym centralnym ekranem dotykowym LCD obsługującym system komunikacji i rozrywki najnowszej generacji SYNC 4, 6, który korzysta z bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania Power-Up, dbających o utrzymanie funkcjonalności systemów przez czas użytkowania pojazdu.

Na górnej powierzchni deski rozdzielczej Bronco znalazły się punkty mocowania, dzięki którym klienci mogą zamontować i podłączyć swoje aparaty fotograficzne lub telefony komórkowe dysponujące odpowiednimi złączami zasilania 12V lub USB. Kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto 7 jest w Bronco standardem, obok systemu dźwiękowego B&O® Premium 8 z 10 głośnikami, w tym subwooferem, a dostępna aplikacja FordPass 9 oferuje szybką łączność i bezproblemową integrację z systemem SYNC 4.

Standardowy system kamer 360 stopni z widokiem off-road spotter jest automatycznie aktywowany po włączeniu jednego z trybów jazdy terenowej, zapewniając widok na koła nieosiągalny z fotela kierowcy i zwiększając widoczność podczas pokonywania najtrudniejszych odcinków, na przykład przy poruszaniu się po skałach.

Z kart historii

Oryginalny Bronco został wprowadzony na rynek amerykański w 1966 roku. Był połączeniem wytrzymałych pojazdów budowanych przez Forda na potrzeby armii i ducha osiągów Mustanga, dzięki czemu mógł dostarczyć to, co najlepsze z obu światów – wytrzymałą konstrukcję terenową 4×4 z gwarantującym radość sportowym nastawieniem, co pomogło zapoczątkować zupełnie nowy segment pojazdów terenowych dla poszukiwaczy przygód. Warto dodać, że Bronco pierwszej generacji udowodnił swoją wytrzymałość wygrywając w 1969 roku terenowy wyścig Baja 1000, co przez ponad 50 lat pozostawało osiągnięciem niedostępnym dla innych produkowanych seryjnie samochodów z napędem 4×4. Nic dziwnego, że w USA sprzedano ponad 200 tys. egzemplarzy Bronco pierwszej generacji, a w latach 1966-1996 wyprodukowano łącznie ponad milion aut pięciu kolejnych generacji.

Oprac. (TSz)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *