Firma Kaliński – Skuteczna regeneracja

Na temat nowych metod regeneracji filtrów cząstek stałych i katalizatorów, współpracy z flotami samochodowymi i „zagrożenia” elektromobilnością rozmawiamy z Adamem Czuprysem, menadżerem działu pojazdów ciężarowych, oraz Mateuszem Lecykiem, menadżerem działu osobowego z firmy Kaliński.

Menadzer Floty: Już kilkukrotnie mieliśmy okazję gościć firmę Kaliński na łamach naszego magazynu i na stronie internetowej. Prosimy o przypomnienie Czytelnikom zakresu Waszej działalności.

Adam Czuprys, menadżer działu pojazdów ciężarowych: Nasza firma w 1992 r. przyjęła bardzo wąską specjalizację, od początku zajmując się układami wydechowymi. Początkowo większość klientów była zainteresowana serwisem lub zakupem tłumików, dziś zdecydowanie więcej klientów poszukuje filtrów cząstek stałych oraz katalizatorów. Obecnie prowadzimy zarówno sprzedaż układów wydechowych, jak i serwis w naszej podpoznańskiej siedzibie, gdzie mamy 7 stanowisk, w tym 2 dla pojazdów ciężarowych. Układy wydechowe oferujemy wszelkim pojazdom. Dla motocykli produkujemy głównie tłumiki, końcówki oraz DB killery pod własną marką. W przypadku pojazdów osobowych i ciężarowych jest to sprzedaż, serwis i regeneracja układów wydechowych. Obsługujemy również maszyny budowlane, rolnicze, autobusy czy pojazdy specjalistyczne. Oprócz tego zajmujemy się tuningiem i modyfikacją układów, głównie do pojazdów sportowych, rekonstruujemy też „wydechy” w pojazdach zabytkowych.

Mateusz Lecyk, menadżer działu osobowego: Tak jak kolega wspomniał, firma od początku powstania była nastawiona na serwis układów wydechowych. W związku z pojawieniem się pierwszych katalizatorów oraz filtrów cząstek stałych, a wraz z nimi normy emisji spalin Euro 4 wzrosło zapotrzebowanie na tego rodzaju części. Pojawił się większy popyt na katalizatory i filtry cząstek stałych, co dla nas oznaczało, że są to produkty z dużym potencjałem sprzedażowym i należy się przygotować tak, aby mieć dobrą ofertę na takie elementy. Był to dość ważny moment dla nas, to właściwie wówczas opracowaliśmy pierwszą metodę regeneracji filtrów cząstek stałych poprzez ich wypalanie, spalanie nagromadzonej sadzy, usunięcie popiołów. W kolejnych latach zauważyliśmy, że nie każdy podzespół da się zregenerować tą metodą, i wtedy pomyśleliśmy o wymianie wkładów. Metoda ta znana była nam już wcześniej, gdyż dotyczyła regeneracji katalizatorów w silnikach benzynowych. Żeby wymieniać wkłady w filtrach cząstek stałych, powiększyliśmy w magazynie asortyment monolitów oraz udoskonaliliśmy samą wymianę tak, aby była mniej czasochłonna, a jednocześnie zbliżona jakością do montowania oryginałów.

Na czym konkretnie polega regeneracja filtrów cząstek stałych i katalizatorów?

ML: W moim dziale filtrów cząstek stałych stosujemy dwie metody. Regeneracja filtrów przeprowadzana jest przede wszystkim poprzez wypalanie zanieczyszczeń w specjalnym piecu, maszyna pozwala również na wydmuchiwanie zanieczyszczeń. Pod koniec tego roku zakupiliśmy jeszcze jedną maszynę do regeneracji, dzięki czemu możemy bez rozcinania filtra sprawdzić stopień jego zapchania, określając wartość ciśnienia przepływającego powietrza, a także wydmuchać zanieczyszczenia. Jeśli filtr pojazdu nie ma zniszczonego wkładu, jest bardzo prawdopodobne, że da się przywrócić jego sprawność za pomocą tej maszyny. Nowa metoda pozwala nam zaoszczędzić czas i pieniądze klienta, ale jeśli nie pomoże, wtedy wykonujemy regenerację za pomocą wymiany wkładów. Podobną metodę stosujemy w regeneracji katalizatorów, która była wielokrotnie nagradzana na różnego rodzaju wydarzeniach.

AC: Regeneracja filtrów cząstek stałych i katalizatorów w dziale pojazdów ciężarowych jest podobna do tej stosowanej w pojazdach osobowych. W przypadku pojazdów ciężarowych oczywiście części są większych rozmiarów niż w osobówkach. Po rozcięciu obudowy i sprawdzeniu przepustowości wkładamy filtry do urządzenia, następnie sprężone powietrze za pomocą dwóch dyszy wydmuchuje sadzę. Bardzo zapełnione filtry są dodatkowo wypalane w temperaturze 600°C, a następnie kolejny raz wydmuchiwane. Naszym flagowym produktem jest jednak regeneracja katalizatorów. Wiele konkurencyjnych firm stara się wypłukać katalizatory wodą lub innymi roztworami. Tymczasem żeby skutecznie przywrócić sprawność w katalizatorze o zmniejszonym wysyceniu metalami szlachetnymi, należy wymienić jego wkład. Po jego wymianie katalizator znów ma możliwość samoregeneracji.

Usługę regeneracji oferujecie nie tylko klientom indywidualnym, ale również dystrybutorom części oraz podmiotom reprezentującym floty pojazdów. Jak wygląda ta współpraca?

ML: Naszymi klientami oprócz klientów indywidualnych są również m.in. serwisy ASO. Bardzo duża część naszych klientów to także floty. Staramy się sprostać ich oczekiwaniom i standardom, jakich wymagają. Wiemy, że czas regeneracji oraz jakość są na pierwszym miejscu i dlatego też uruchomiliśmy specjalne procedury obsługi, które pozwalają nam spełnić wymagania.

AC: Każdy współpracujący z nami klient ma zapewnianą kompleksową obsługę. Staramy się, żeby klient flotowy miał jak najmniej pracy związanej z serwisem swojego pojazdu. Oczywiście realizujemy również usługę wysyłkowo, a obszerny magazyn części regenerowanych pozwala nam przesłać dany element już zregenerowany od razu po złożeniu zamówienia. Część trafia do klienta zazwyczaj już na drugi dzień.

A możemy się dowiedzieć, z kim aktualnie współpracujecie?

ML: W dużej mierze współpracujemy z firmami zajmującymi się obsługą flot. Jednym z pierwszych, a zarazem chyba największych partnerów flotowych jest Inter Cars Fleet. Warto wymienić także Elite Polska, DynaFleet czy Specbox. Grupa tych klientów ciągle się powiększa. Coraz więcej partnerów mniejszych czy większych wybiera współpracę z nami i decyduje się na regenerację katalizatorów i filtrów cząstek stałych.

AC: Oprócz firm, które wymienił Mateusz, nasza współpraca również liczne przedsiębiorstwa miejskiej komunikacji zbiorowej, które mają sporą flotę autobusów. Współpraca z tego rodzaju klientami to bardzo duża odpowiedzialność, ponieważ ten transport nie dotyczy towarów, ale osób. Warto podkreślić, że mamy klientów nie tylko w Polsce, ale na terenie całej Europy.

Mijający rok był dla firmy Kaliński bardzo udany. Państwa usługa regeneracji katalizatorów zdobyła wiele wyróżnień – wymieńmy te najważniejsze.

ML: Uważam, że najważniejszą nagrodę, jaką zdobyliśmy, było Eco Prize, otrzymane podczas Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu. Tą nagrodą wyróżniane są najlepsze rozwiązania ekologiczne z zakresu techniki motoryzacyjnej. W walce o statuetkę rywalizowaliśmy z wieloma innymi przedsiębiorstwami i ich pomysłami. Dziś wiele osób ekologię utożsamia z elektromobilnością, ale mimo że nasz produkt przeznaczony jest do pojazdów spalinowych, został uznany za najbardziej ekologiczny.

AC: W ostatnim czasie zdobyliśmy bardzo dużo nagród i wyróżnień. Pierwszy raz stosowana przez nas metoda regeneracji została doceniona na targach Ekotech w Kielcach, gdzie zdobyliśmy Złoty Medal. W tym samym roku regeneracja katalizatorów SCR za pomocą wymiany wkładów została Produktem Roku Czasopisma „autoExpert”. Wiosną tego roku zdobyliśmy wspomnianą nagrodę Eco Prize, a kilka tygodni później nagrodę na Targach Autostrata Nowa Infrastruktura w Kielcach. Warto dodać, że jesienią tego roku otrzymaliśmy wyróżnienie za nasze stoisko podczas Retro Motor Show, zdobywając tytuł „Aranżacja Roku”.

Proszę o krótkie podsumowanie 2024 r. pod względem sprzedaży. Ile filtrów i katalizatorów rocznie regenerujecie?

ML: Rok się jeszcze nie skończył, a my osiągnęliśmy sprzedaż na poziomie ubiegłego roku już z początkiem grudnia. Jeśli mówimy o liczbie zregenerowanych przez nas katalizatorów i filtrów cząstek stałych dla pojazdów osobowych i dostawczych, to w zeszłym roku wynik ten wyniósł 3039 szt., a w połowie grudnia mieliśmy już 3387 szt.

AC: Chciałbym przekroczyć „magiczną” granicę 1000 szt. katalizatorów do samochodowych ciężarowych, co nam się jeszcze nigdy nie udało, ale w tym roku jesteśmy wyjątkowo blisko. Z roku na rok przybywa nam klientów zainteresowanych naszą regeneracją oraz stałą współpracą. Mijający rok był bardzo dobry. Polepszyliśmy nasz wynik finansowy, zdobyliśmy wiele prestiżowych nagród, a mój dział zaadaptował nową halę na magazyn części regenerowanych.

Czy elektromobilność samochody elektryczne jest dla Was zagrożeniem?

ML: Nie widzimy dziś zagrożenia związanego z elektromobilnością, wręcz przeciwnie. Promowanie „na siłę” aut elektrycznych kosztem spalinowych powoduje, że klienci doceniają swoje „stare” auta, bardziej o nie dbają i inwestują w ich naprawy.

AC: Na razie nic nie zapowiada, aby pojazdy spalinowe miały całkowicie zniknąć z rynku. W pojazdach elektrycznych na pewno też znajdzie się wiele części do regenerowania, może to będzie okazja do rozwoju naszej firmy w nowym kierunku?

Proszę przybliżyć nam plany firmy Kaliński na najbliższą przyszłość.

ML: Przede wszystkim się nie zatrzymywać, ale rozwijać, zwłaszcza w osiąganiu skutecznej regeneracji. Podkreślam skutecznej regeneracji, zarówno katalizatorów, jak i filtrów cząstek stałych. W ostatnich latach doszedł nowy asortyment, jakim są filtry cząstek stałych stosowane w pojazdach z silnikiem benzynowym, czyli filtry GPF. Chcielibyśmy rozwijać się i zwiększać udział GPF-ów w sprzedaży.

AC: Będziemy starać się powiększyć liczbę firm współpracujących z nami zarówno w Polsce, jak i za granicą. Cały czas zachęcamy do korzystania z naszych usług regeneracji i przekonujemy do tego, że regenerowany nie znaczy gorszy, tylko dobry, tańszy i wysokiej jakości produkt.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *