Czy zakup auta w salonie to zawsze dobry pomysł?

Możliwość personalizacji, bezpieczeństwo i pewność pochodzenia oraz historii pojazdu zachęca klientów do nabycia samochodu wprost z salonu. Wśród wad zakupu nowego auta są: długi czas oczekiwania, wysoka cena oraz ryzyko spadku wartości – twierdzą przedstawiciele firmy Cofidis. Dlaczego więc warto kupić auto w salonie?

Pozytywów płynących z zakupu auta wprost z salonu jest wiele – począwszy od pofabrycznej świeżości, poprzez wygodę zakupu, a skończywszy na prestiżu. Tym niemniej stosunkowo niewielu klientów indywidualnych decyduje się na zakup samochodu wprost z salonu, zdecydowana większość kupujących nowe auta, to klienci instytucjonalni – firmowi. Według IBRM Samar udział klientów firmowych na koniec listopada 2022 roku wyniósł 70,84 proc. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć. – Polska stoi, a właściwie jeździ, autami używanymi – z drugiej ręki. Rzeczywiście nowe samochody w przeważającym stopniu są w użytkowaniu firm. Klienci indywidualni mają ok. 25-30% udziału w zakupie nowych pojazdów, choć należy dodać, że ich udział rośnie. Dzieje się tak ze względu na wysoką cenę nowych modeli – mówi Nuno De Oliveira, dyrektor generalny Cofidis Polska.

Wśród niezaprzeczalnych zalet zakupu samochodu w salonie Cofidis wymienia głównie pewność pochodzenia i historii, co w przypadku pojazdów z rynku wtórnego często nie jest takie oczywiste. Co więcej, klient otrzymuje możliwość personalizacji samochodu m.in. w zakresie wyposażenia, koloru i innych elementów, co na rynku wtórnym jest zupełnie nieosiągalne. Inną z zalet jest także komfort zakupu, polegający na wysokim standardzie obsługi, licznych dodatkowych korzyściach, m.in. zniżkach na serwis lub akcesoria. Klienci salonów samochodowych nie muszą się już martwić o kwestie, które w przypadku zakupu używanych aut, ciążą na nabywcy, m.in. coroczny przegląd techniczny pojazdu. Choć to możliwe, to jednak często używane pojazdy nie mają już gwarancji, więc wszelkie usterki klienci indywidualnie są zobowiązani naprawić pokrywając pełny koszt.

Zakup samochodu w salonie też może mieć jednak negatywne strony. Czas oczekiwania na nowe auto w Polsce wynosi aktualnie ok. 2,5-3 miesięcy, ale wiąże się to z koniecznością przyjęcia dostępnego, wcześniej skonfigurowanego egzemplarza. Jeśli jednak zależy nam na indywidualnej konfiguracji, czas oczekiwania może być dłuższy – średnio wynosi on ok. 10 miesięcy, ale w przypadku poszczególnych modeli może być on nawet jeszcze dłuższy. – Zdecydowaną przewagą motoryzacyjnego rynku wtórnego jest dostępność samochodów niemalże od ręki, co w przypadku nowych samochodów nie jest standardem. Na niektóre marki aut trzeba wciąż czekać około kwartału, ale też są takie samochody, na które czeka się 10-12 miesięcy. W przypadku używanych aut mogą natomiast częściej pojawiać się pewne usterki wymagające naprawy lub wymiany części. W przypadku nowych pojazdów w większości kwestii można liczyć na gwarancję, co dla samochodów z drugiej ręki może być dostępne jedynie po wykupieniu pakietu gwarancyjnego – mówi Marcin Zakrzewski, starszy menadżer ds. sprzedaży z Cofidis Polska.

Skoro już o gwarancji mowa, warto mieć na uwadze, że nowe auta, by zachować gwarancję, muszą być serwisowane w autoryzowanych punktach serwisowych. Takie działania wiążą się jednak z cyklicznymi kosztami dodatkowymi.

Źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *