Cupra Tavascan gwiazdą salonu w Barcelonie

Prawdziwą gwiazdą rozpoczynającego się właśnie Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Barcelonie jest najnowszy model Cupry – Tavascan. Pierwszy w pełni elektryczny SUV coupé i zarazem drugi bezemisyjny model hiszpańskiej marki (po kompaktowym Bornie), wzbudził największe zainteresowanie podczas dnia prasowego Automobile Barcelona, który odbywa się co dwa lata.

Najmocniejsza wersja Tavascana rozwija moc 340 KM generowanych przez dwa silniki elektryczne, które napędzają wszystkie koła. Debiut nowego modelu ma mieć miejsce w przyszłym roku. Nowy bezemisyjny model hiszpańskiej marki, który wywodzi się bezpośrednio z samochodu koncepcyjnego o tej samej nazwie, zaprezentowanego podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2019 roku. Cztery lata temu był tylko wizją całkowicie elektrycznej przyszłości hiszpańskiej marki. Dziś wersja produkcyjna jest stylistycznym i technologicznym prekursorem kolejnych modeli producenta z Martorell.

Wyrafinowany styl

Nowy SUV Cupry prezentuje wyrafinowany język stylistyczny marki, który podkreśla sportowa linia karoserii. Umieszczone z przodu nowe światła LED składające się z trzech trójkątów są znakiem rozpoznawczym tego modelu. Dynamiczne i muskularne linie nadwozia Tavascana zostały przeniesione także do wnętrza, które zapewnia równowagę między nastawieniem na kierowcę a komfortem pasażerów.

Tavascan powstał z wykorzystaniem platformy MEB Grupy Volkswagen. Nowy model integruje najnowsze technologie, począwszy od układu napędowego, poprzez podwozie, łączność, bezpieczeństwo, skończywszy na komforcie. Auto mierzy 4644 mm długości, 1861 mm szerokości, 1597 mm wysokości, natomiast rozstaw osi liczy 2766 mm. Z kolei układ napędowy skonfigurowano pod kątem interakcji z kierowcą i wrażeń z jazdy. Pozytywne emocje za kierownicą zapewnia adaptacyjne zawieszenie DCC Sport i progresywne wspomaganie układu kierowniczego, uzupełnione o opony zamontowane na 21-calowych kutych felgach aluminiowych.

Dynamika i zasięg

Tavascan będzie dostępny w dwóch wersjach mocy: 210 kW (286 KM) i 250 kW (340 KM). Mocniejszy wariant będzie oferowany z napędem na obie osie, co ma zapewnić lepszą przyczepność w każdych warunkach drogowych i jeszcze pewniejsze prowadzenie. Możliwość przenoszenia momentu obrotowego między wszystkimi czterema kołami poprawia nie tylko właściwości jezdne i pewność prowadzenia, ale także czas przyspieszenia. Ze startu zatrzymanego Tavascan VZ może osiągnąć 50 km/h w zaledwie 2,4 s (od 0 do 100 km/h w 5,6 s).

Hiszpańskiego SUV-a wyposażono w akumulator trakcyjny o pojemności 77 kWh netto, który zapewnia ok. 550 km (według WLTP). Wersja z napędem na obie osie, czyli Cupra Tavascan VZ, ma przejeżdżać ok. 517 km. Duży zasięg modelu to także zasługa skutecznej rekuperacji energii oraz opcjonalnej pompy ciepła, które działają wydajniej niż klasyczny układ ogrzewania.

Należy podkreślić, że drugi w pełni elektryczny model w gamie hiszpańskiej marki może uzyskać dodatkowe 100 km zasięgu w zaledwie 7 min za sprawą szybkiego ładowania (DC). Kiedy zaś energia w akumulatorze trakcyjnym spadnie do 10%, można go uzupełnić do 80% w niecałe pół godziny, korzystając z punktu ładowania o mocy co najmniej 135 kW.

Komfort i bezpieczeństwo

Samochód wyposażono w 15-calowy system multimedialny – największy jak dotąd we wszystkich modelach marki. Dzięki przyjaznemu i łatwemu w obsłudze oprogramowaniu wyświetlacz obsługiwany głosowo lub dotykowo można dostosować do indywidualnych potrzeb kierowcy. Pokładowa elektronika jest także zintegrowana z Apple CarPlay i Android Auto oraz oferuje system Wireless Full Link. Tavascan wyróżnia się także tym, że po raz pierwszy w tym modelu Cupra zaoferowała bardzo dobrej jakości 12-głośnikowy system dźwiękowy opracowany we współpracy z firmą audio Sennheiser – specjalistą w dziedzinie sprzętu hi-fi.

Cupra Tavascan to również bezpieczne auto do codziennego użytkowania. Zestaw zaawansowanych pokładowych technologii wspomagania jazdy obejmuje m.in.: predykcyjny tempomat (ACC) z funkcją dostosowania prędkości jazdy do znaków drogowych i danych nawigacji, system rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola Side Assist z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist, system Lane Assist wraz z asystentem zmiany pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu, system wykrywania zmęczenia kierowcy i kamerę cofania. Tavascan ma także funkcję bezpieczeństwa czynnego, czyli Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania oraz ochrony pieszych i rowerzystów.

Nowa wersja Connected Travel Assist w modelu Tavascan usprawnia działanie systemu dzięki danym otrzymywanym z chmury – zwłaszcza na słabo oznakowanych drogach. Nowy hiszpański SUV jest także wyposażony w system zdalnego parkowania za pomocą smartfona oraz w funkcję Cupra Tavascan Parking, która umożliwia autonomiczne parkowanie do 50 m od wcześniej zapamiętanego miejsca parkingowego.

Tavascan to ważny krok w kierunku elektryfikacji marki. Nowy model dołącza do Cupry Born i sześciu wariantów hybrydowych typu plug-in: Leon, Leon Sportstourer i Formentor. Auto wyjedzie na ulice w 2024 r. W tym samym roku dołączy do niego także model Terramar, a rok później UrbanRebel – miejski samochód elektryczny.

Więcej na temat najnowszego modelu Cupry przeczytacie w kolejnym wydaniu magazynu „Menadżer Floty”.

Tomasz Szmandra
Zdjęcia: Piotr Wielgus

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *