Continental idzie w kierunku neutralności klimatycznej

Podczas spotkania prasowego w Warszawie, firma Continental Opony Polska podsumowała miniony rok, przedstawiła plany na najbliższą przyszłość oraz aktualne trendy rynkowe i konsumenckie, które zmierzają w kierunku neutralności klimatycznej.

W spotkaniu wzięli udział m.in. dyrektor generalna Continental Opony Polska Anna Burakowska, dyrektor marketingu Piotr Snakowski oraz Product Manager Beniamin Szlęzak, który zaprezentował najnowszą oponę Continental PremiumContact 7.

Od dłuższego czasu Continental stosuje wiele nowatorskich rozwiązań, aby osiągnąć pełną neutralność klimatyczną najpóźniej do roku 2050. Do produkcji opon firma wykorzystuje m.in. butelki PET oraz gumę pochodzącą z recyklingu. „Continental robi wszystko, aby stać się najbardziej postępowym producentem w branży oponiarskiej pod względem zrównoważonego rozwoju”– zapewnia Anna Burakowska, dyrektor generalna Continental Opony Polska.

Zrównoważony rozwój kompleksowo i z coraz większą prędkością przekształca całe nasze społeczeństwo oraz gospodarkę. Choć zmiany w tym obszarze rozpoczęły się na dobre i są już w pełni widoczne, cały czas jesteśmy jeszcze w trakcie okresu przejściowego, podczas którego kształtujemy trendy na najbliższe lata. Z jednej strony uważa się, że realizacja celów zrównoważonego rozwoju generuje transformacyjne koszty, z drugiej zaś, wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że zrównoważone produkty i technologie cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród konsumentów, oferując tym samym znaczący potencjał handlowy. Dlatego istotne jest, aby już teraz wyznaczyć kierunek działań w tym zakresie. To właśnie zrównoważony rozwój będzie odgrywał decydującą rolę zarówno dla przyszłości naszej planety, jak i dla sukcesu przedsiębiorstw, w tym firm oponiarskich” – dodaje Anna Burakowska.

Ekologia i bezpieczeństwo

Continental stosuje holistyczne podejście do zrównoważonego rozwoju, obejmujące wszystkie etapy łańcucha wartości opon. Uwzględnia strategiczne aspekty ochrony klimatu, gospodarki cyrkularnej, zrównoważonych łańcuchów dostaw oraz niskoemisyjnej mobilności dzięki niewielkim oporom toczenia i wysokim przebiegom osiąganym przez opony. Firma nie idzie również na kompromis w kwestii właściwości produktów istotnych dla bezpieczeństwa. Postawa ta ilustruje zaangażowanie oraz podejście do tematu zrównoważonego rozwoju, czego zwieńczeniem jest plan zakładający, że w 2050 roku uda się osiągnąć 100% neutralności klimatycznej.

Już dziś w standardowej oponie Continental do samochodów osobowych stosuje się około 15-20% materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Aby jeszcze bardziej zwiększyć udział tego typu surowców i chronić cenne zasoby, Continental stale analizuje i sprawdza wszystkie składniki wykorzystywane przy produkcji opon.

Staranne dopasowanie materiałowe

Opony samochodowe muszą spełniać określone wymagania w zależności od ich zastosowania, pory roku i środowiska, w jakim będą funkcjonować – zaobserwować można to idealnie na przykładzie konstrukcji bieżnika. Opony do pojazdów osobowych firmy Continental składają się aż ze stu różnych surowców, co ciężko jest dostrzec gołym okiem. Ich zestawienie ma duży wpływ na same opony oraz ich właściwości jezdne. Umiejętność zastosowania różnych materiałów o unikalnych właściwościach i współzależnościach w określony sposób jest dla inżynierów i ekspertów materiałowych firmy Continental skomplikowanym zadaniem. Tylko wtedy, gdy wszystkie materiały są idealnie dopasowane, można stworzyć bezpieczne, energooszczędne i trwałe opony o wysokich osiągach.

Opony wycofane z użytku i butelki PET

Continental posiada bogatą historię konsekwentnego działania na rzecz wprowadzenia opon wycofanych z eksploatacji do gospodarki cyrkularnej w celu ochrony zasobów i środowiska. Materiał znany jako „Conti-Reclaim” pozyskiwany jest w ramach procesu bieżnikowania opon ciężarowych w zakładzie firmy w Stöcken w Hanowerze już od 2013 roku i od lat jest stosowany w produkcji ogumienia. Aby rozszerzyć zakres zastosowań gumy z recyklingu i zoptymalizować jej właściwości dla różnych obszarów zastosowań, Continental wykorzystuje nie tylko „Conti-Reclaim”, ale także gumę z recyklingu pozyskiwaną od innych dostawców.

Surowce z recyklingu odegrają niezwykle istotną rolę w uczynieniu opon bardziej zrównoważonymi. Używamy tego typu materiałów, kiedy tylko jest to możliwe. Jednocześnie kluczowe jest dla nas, aby ich jakość i właściwości były na takim samym poziomie, jak w przypadku surowców konwencjonalnych” – mówi Anna Burakowska.

Continental współpracuje również z partnerami w celu uzyskania wysokiej jakości przędzy poliestrowej do swoich opon z przetworzonych butelek PET, które często kończą w spalarniach lub na wysypiskach śmieci. Dzięki technologii ContiRe.Tex, producent opon opracował bardziej energooszczędną i przyjazną środowisku alternatywę, która pozwala na ponowne wykorzystanie od dziewięciu do piętnastu plastikowych butelek na każdą oponę, w zależności od jej rozmiaru. Przetworzony PET zastąpił już konwencjonalny poliester w strukturze opasania niektórych opon.

Kauczuk naturalny i wypełniacze roślinne

Kauczuk naturalny nadal jest niezbędny do zapewnienia doskonałych osiągów opon. Produkt ten stanowi 10-40% mieszanki nowoczesnego ogumienia. Jego szczególne właściwości obejmują wysoki poziom wytrzymałości i trwałości, które są powodowane wywoływaną przez odkształcenia krystalizacją kauczuku. Continental uważa jednak gumę naturalną za materiał zrównoważony tylko wtedy, gdy jest pozyskiwana w sposób odpowiedzialny. Dlatego firma stosuje zintegrowane podejście mające na celu uczynienie złożonych i rozproszonych łańcuchów dostaw kauczuku naturalnego bardziej zrównoważonymi. W międzyczasie, dzięki projektowi Taraxagum, Continental zapewnia, że może stać się mniej zależny od kauczuku naturalnego, uprawianego głównie w południowo-wschodniej Azji. Producent opon pracuje wraz z partnerami nad uprzemysłowieniem wydobycia kauczuku naturalnego ze specjalnie uprawianych roślin mniszka lekarskiego.

Oprócz gumy, niezbędne do produkcji opon są wypełniacze, takie jak krzemionka. Pomaga ona zoptymalizować przyczepność, opór toczenia czy trwałość ogumienia. W przyszłości, jako materiał źródłowy dla krzemionki produkowanej w sposób zrównoważony, używane będą łuski ryżu. Jest to produkt odpadowy produkcji ryżu i nie może być wykorzystywany jako żywność czy pasza dla zwierząt. Dodatkowo, oleje roślinne, takie jak olej rzepakowy i żywice oparte na materiałach odpadowych z przemysłu papierniczego i drzewnego, już teraz stanowią w oponach Continental alternatywę dla wypełniaczy opartych na ropie naftowej.

Nowa opona klasy premium

Przy okazji spotkania w stolicy,firma zaprezentowała siódmą generację opony klasy premium – Continental PremiumContact 7. Tworząc nową oponę letnią, konstruktorzy skupili się szczególnie na najważniejszym dla klientów parametrze, jakim jest bezpieczeństwo jazdy.Trzy technologie umożliwiły znaczny postęp w tym zakresie: konstrukcja dostosowana do rozmiaru, innowacyjna mieszanka bieżnika RedChili oraz adaptacyjny wzór bieżnika.

Na koniec warto podkreślić, że opona PremiumContact 7 jest już dostępna w wybranych rozmiarach. W ciągu roku ich paleta zostanie znacznie poszerzona tak, aby pod jego koniec dostępne były modele w najpopularniejszych rozmiarach opon w przedziale od 16 do 21 cali, w które można wyposażyć takie samochody jak: Audi A1, Hyundai Kona Electric, czy Volkswagen Golf.

(TSz)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *