Miesiąc maj przyniósł kolejną podwyżkę cen samochodów na polskim rynku. Indeks cenowy Samar osiągnął wartość 6,84%. Z pozytywnych informacji należy odnotować, że podobnie jak w przypadku Indeksu CPI, od trzech miesięcy obserwujemy spadek dynamiki wzrostu cen. Najwyższą wartość, która wyniosła 9,23%, zanotowano w lutym tego roku.
Zdecydowanie większe podwyżki obserwujemy w przypadku aut marek popularnych, których ceny katalogowe zwiększyły się o 8,3%. Indeks Samar dla marek premium wyniósł 4,7%. Jeszcze niższe tempo wzrostu cen zanotowały auta elektryczne. Wartość Indeksu dla EV wyniosła w maju 3,7%. To w dużym stopniu „zasługa” Tesli, która w porównaniu do cenników z maja 2022 roku obniżyła ceny oferowanych aut aż o 7,75%.
Z marek popularnych, w przypadku których polityka cenowa w największym stopniu wpłynęła na wartość Indeksu Samar należy wymienić: Volkswagena, w przypadku którego średni wzrost cen wyniósł 8,76%, Hyundai’a ze wzrostem wynoszącym 11,61% oraz Renault ze wzrostem na poziomie 10,31%. Poza VW podwyżki cen nie uniknęli pozostali liderzy rankingu najczęściej rejestrowanych marek w naszym kraju. Zajmująca pierwszą pozycję Toyota zwiększyła ceny oferowanych aut średnio o 7,29%, a druga na liście Skoda o 7,17%.
Wśród marek premium warto odnotować niewielką skalę podwyżki cen na modele oferowane przez lidera rankingu majowego – Audi. Ceny katalogowe aut tej marki wzrosły w ciągu roku średnio o 1,84%. Największy poziom wzrostu cen zanotowały takie marki, jak: Mini – 9,71%, Alfa Romeo – 8,35% oraz Volvo – 7,34%.
O wiele szybciej niż wartość Indeksu Samar idzie w górę średnia ważona cena samochodu sprzedanego (zarejestrowanego), co oznacza, iż w kraju rejestruje się coraz więcej aut droższych, o lepszej specyfikacji. W maju średnia cena osiągnęła poziom 175 263 zł i była wyższa w porównaniu do maja 2022 roku o 13,01%. Tak duża dynamika wzrostu to poza wzrostem cen katalogowych, także efekt wzrostu udziału w sprzedaży Flot oraz aut marek premium. Udział flot w rejestracjach ogółem wyniósł w maju 62,72%, natomiast marek premium – 22,89%.
– Średnia ważona cena auta zarejestrowanego przez osobę fizyczną wyniosła 154 862 zł. Biorąc pod uwagę wysokość średniej pensji netto, aby zakupić auto w tej cenie, klient musiałby przeznaczyć niemal 30 pensji. Gdyby chciał kupić samochód elektryczny, którego średnia ważona cena wynosi obecnie 276 604 zł, musiałby poświęcić swoje dochody z kolejnych 23 miesięcy. Oferta aut elektrycznych dostępna jest dziś głównie w segmentach wyższych, a co za tym idzie droższych. Pojawienie się większej liczby oferowanych aut w najbardziej popularnych wśród osób fizycznych segmentach (C SUV, B SUB oraz B Podstawa), co zapowiadają poszczególne marki, może zmienić sytuację – tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.
Źródło: Informacja prasowa