Nie trzeba przypominać, że odpowiednie opony to większe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz wszystkich innych użytkowników dróg. Szczególnie dotyczy to trudniejszych warunków – zaśnieżonej lub mokrej nawierzchni, kiedy odpowiednia przyczepność staje się prawdziwym wyzwaniem. Czy można jednak znaleźć oponę równie skuteczną na śnieg i deszcz? Bridgestone, wprowadzając na rynek model Blizzak 6 Enliten, udowadnia, że tak!
Opona to podstawowy element, będący jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią. A powierzchnia kontaktu ogumienia z podłożem najczęściej ma wielkość zaledwie… pocztówki. Właśnie od jakości tego kontaktu zależy droga hamowania i przyczepność, a co się z tym wiąże – nasze bezpieczeństwo na drodze, bo w krytycznej sytuacji odpowiednie opony mogą uratować życie. Właściwie dobrane, dobrej jakości ogumienie potrafi np. skrócić drogę hamowania od kilku do nawet kilkunastu metrów!
Testy w trudnych warunkach
Dzięki zaproszeniu firmy Bridgestone mieliśmy okazję uczestniczyć w jazdach testowych z najnowszą oponą zimową Blizzak 6 Enliten w roli głównej. Zorganizowano je w Szwecji na specjalnym torze Molanda, położonym niedaleko miejscowości Åre, która należy do największych ośrodków narciarskich w Skandynawii.
Ekipa doświadczonych instruktorów Bridgestone działa pod kierownictwem byłego kierowcy wyścigowego, Stefano Modeny. W latach 1987-1992 Włoch zaliczył 70 Grand Prix Formuły 1, startując w takich zespołach jak: Brabham, EuroBrun, Tyrrell i Jordan.
No torze Molanda niewielki mróz i gęsty śnieg sprawiły, że warunki na poszczególnych odcinkach trasy były zmienne i potrafiły zaskakiwać. A przecież testowe samochody (organizatorzy przygotowali dla nas modele takie jak: Volvo V90 i XC90, Mercedes C43 AMG czy elektryczne Mercedes EQC i BMW i4) nie były wyposażone w opony z kolcami ani łańcuchy. Wszystkie poruszały się na seryjnych zimowych oponach Blizzak 6 Enliten. Testujący mieli do pokonania bardzo zaśnieżone odcinki leśne oraz oblodzone i mokre fragmenty trasy. Na tak skonfigurowanych próbach mogliśmy sprawdzić zarówno prowadzenie, zwrotność, jak i skuteczność hamowania nowych opon. Należy podkreślić, że ani przez moment nie traciliśmy kontroli nad pojazdem, nawet na oblodzonych miejscami odcinkach trasy.
Wzorowe hamowanie i przyczepność
Nic więc dziwnego, że niezależny instytut TÜV SÜD przyznał nowej oponie zimowej najwyższą ocenę w kategorii hamowania i przyczepności na śniegu. Wyróżniono też krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Warto podkreślić, że Blizzak 6 Enliten to następca modelu Blizzak LM005 – zwycięzcy 23 testów – przy czym wyróżnia się lepszym o 32% przebiegiem niż poprzedni model. Co istotne, opona Bridgestone Blizzak 6, opracowana w technologii Enliten, spełnia wymogi samochodów wszystkich segmentów, również modeli elektrycznych. W tym przypadku pakiet technologii Enliten połączono z innowacyjnymi rozwiązaniami, takimi jak zoptymalizowany wzór bieżnika i dopasowanie mieszanki, bardziej wyrównany profil zużycia oraz udoskonalone rozmieszczenie lamel. Warto wspomnieć, że 25% opony zostało wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu.
– Najnowszy model Blizzak 6 Enliten na początku pojawi się w sprzedaży w ok. 20% rozmiarów, których docelowo będzie 189. Pokryje to ponad 90% rozmiarów dostępnych na rynku, z czego większość stanowić będą rozmiary duże. Poprzedniczka tego modelu miała świetne osiągi i wysoko zawiesiła poprzeczkę, tym większym wyzwaniem było projektowanie najnowszej wersji. Najważniejsze różnice między tymi oponami to m.in. przebieg wydłużony o 32%, co ma związek z dostosowaniem opony do specyficznych wymagań samochodów elektrycznych. To stanowi duże wyzwanie, ponieważ takie modele są cięższe i mają większą trakcję, co przekłada się na większe zużycie opon. Dlatego zwłaszcza te aspekty musieliśmy poprawić. W porównaniu do poprzedniego modelu poprawiono też trakcję na śniegu, ale bez kompromisów, jeżeli chodzi o przyczepność na mokrej nawierzchni. Według statystyk obecnie 70% czasu jazdy w zimie odbywa się na mokrej nawierzchni i w tym przypadku ta opona ma najlepsze parametry przyczepności w swojej klasie – tłumaczy Przemysław Trzaskowski, Communication Manager Bridgestone East Europe.
Warto pamiętać
Na koniec przypomnijmy, że wybierając odpowiednie opony, dbając o odpowiednie ciśnienie i powierzając ich montaż specjalistycznym serwisom, zyskujemy większą pewność, że szczególnie w trudnej i nagłej sytuacji na drodze uda nam się dzięki dobrej przyczepności wyjść z opresji. Jak pokazały pierwsze testy, opony Bridgestone Blizzak 6 Enliten oferują bardzo dobre prowadzenie na śniegu, najlepszą w klasie skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni, a do tego, zgodnie z deklaracją producenta, dłuższą żywotność.
Opony Bridgestone Blizzak 6 Enliten, produkowane w Europie, pojawią się w sprzedaży od maja br. Ten model będzie dostępny w 189 rozmiarach, od 16 do 22 cali, z czego 54 to nowe rozmiary. Dodatkowe rozmiary zostaną wprowadzone na rynek w 2025 roku.
Tomasz Szmandra
Zdjęcia: autor i Bridgestone