AWD-i – co warto wiedzieć o innowacyjnym napędzie Toyoty?

Toyota od lat słynie z aut napędzanych na cztery koła. Elektryczny napęd AWD-i w hybrydowych modelach tej marki sprawił, że niemal we wszystkich segmentach japoński koncern może zaoferować samochód z układem 4×4. Czym charakteryzuje się napęd AWD-i Toyoty?

Toyoty Hilux i Land Cruiser to ostatnie klasyczne terenówki zbudowane na ramie i wyposażone w stały napęd na wszystkie koła, który daje wiele korzyści, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa jak i właściwości jezdnych. Dlatego japońska marka opracowała koncepcję elektrycznego napędu hybrydowego, który będzie można wykorzystać w autach niemal wszystkich segmentów. Co więcej, ze względu na swoją konstrukcję pozwoli uniknąć kilku typowych wad klasycznych terenówek.

AWD-i – stosowany przez Toyotę skrót oznacza All Wheel Drive – intelligent, czyli inteligentny napęd wszystkich kół. Charakteryzuje się on tym, że przy tylnej osi montowany jest elektryczny silnik. W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. To komputer, na podstawie błyskawicznej analizy danych, decyduje o tym, jak rozdzielić moc między przednimi a tylnymi kołami. Co więcej, zastosowanie napędu AWD-i nie wiąże się z o wiele wyższym spalaniem, jak to ma miejsce w klasycznych napędach 4×4.

Jak działa napęd AWD-i Toyoty?

To architektura TNGA pozwala na zastosowanie w Toyotach innowacyjnego napędu na cztery koła. Nisko umieszczony środek ciężkości, wysoka sztywność nadwozia, a także możliwość efektownego rozmieszczenia poszczególnych elementów układu hybrydowego sprawiają, że rozwiązania można dopasowywać do aut wielu segmentów. W samochodach z napędem AWD-i mamy układ hybrydowy przedniej osi, w skład którego wchodzą silnik benzynowy, silnik elektryczny oraz generator ładujący baterię trakcyjną. Tylną oś napędza trzeci silnik elektryczny. Pracą wszystkich urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera. Dzięki niemu możliwe jest stosowanie mocniejszych silników elektrycznych, przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii. Dlaczego to ważne? Bo pozwala to hybrydom Toyoty poruszać się ze znacznymi prędkościami w trybie wyłącznie elektrycznym, a także utrzymać zużycie paliwa na poziomie zbliżonym do wersji z napędem tylko na przód. Kolejny plus to kompaktowe rozmiary całego rozwiązania – tym samym bagażnik w wersjach AWD-i zachowuje dużą pojemność i jest ustawny.

Gdy auto się porusza, napędzana jest przede wszystkim przednią oś. Tylne koła wkraczają do akcji tylko w razie potrzeby, czyli wtedy, gdy system wyczuje utratę przyczepności, uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy będziemy poruszać się po nawierzchni o zmniejszonej przyczepności. Dzięki napędowi AWD-i kierowca może korzystać z dodatkowych trybów jazdy, które przeznaczone są do poruszania się w trudniejszych warunkach jak np. po śniegu lub po bezdrożach. Co więcej, Toyoty z napędem AWD-i wyposażone są też w system wspomagający zjazd ze wzniesienia.

Od Yarisa Cross po Highlandera

Uniwersalność i kompaktowe rozmiary sprawiają, że Toyota stosuje napęd AWD-i w wielu swoich crossoverach i SUV-ach. Najmniejszym samochodem z napędem AWD-i na rynku jest Yaris Cross. W przypadku tego auta jego hybrydowy napęd oparty jest o silnik 1.5 z linii Dynamic Force, który wytwarza 116 KM. Jego średnie spalanie wynosi od 4,7 l/100 km, co czyni go najoszczędniejszym SUV-em w gamie Toyoty.

W 2022 roku zadebiutuje Corolla Cross, która jako pierwszy model japońskiego koncernu będzie miała napęd hybrydowy piątej generacji i układ AWD-i. Tylny silnik elektryczny będzie generował pokaźne 40 KM, a najnowsza odsłona układu hybrydowego będzie charakteryzować się większą wydajnością m.in. dzięki zastosowaniu mocniejszych a zarazem lżejszych baterii litowo-jonowych. Co to oznacza dla kierowcy? Jazda ma być jeszcze przyjemniejsza.

Toyota RAV4 to nie tylko prekursor całego segmentu SUV, ale też model, który występuje w dwóch odmianach z napędem AWD-i. Klienci mogą zdecydować się na pełną hybrydę. Wtedy układ z 2,5-litrowym silnikiem z linii Dynamic Force ma 222 KM łącznej mocy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,1 sek., a średnie spalanie od 5,6 l/100 km. Od 2021 roku dostępna jest także RAV4 Plug-in Hybrid, której układ generuje aż 306 KM, co czyni z niej jedno z najmocniejszych aut w gamie koncernu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6 sekund, a średnie spalanie zaledwie litr na 100 km. Możliwe jest to dzięki połączeniu wydajnego systemu hybrydowego, tylnego silnika elektrycznego o mocy 54 KM oraz pojemnej baterii, która pozwala na przejechanie nawet 75 KM w bezemisyjnym trybie elektrycznym.

Największym autem z napędem AWD-i w gamie Toyoty jest Highlander. Dzięki układowi hybrydowemu o łącznej mocy 248 KM, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi od 6,6 l/100 km. Highlander w pięciometrowym nadwoziu oferuje przestrzeń dla siedmiu osób, a w bagażniku może pomieścić nawet 1909 l ładunku. Co więcej, jest w stanie pociągnąć przyczepę o masie do dwóch ton.

Źródło: Toyota

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *