Automobile Barcelona – Lexus NX

Nowy NX to już druga generacja luksusowego SUV-a średniej wielkości od Lexusa. Auto stanowi inaugurację nowej linii stylistycznej, otrzymało także nowe napędy, w tym pierwszy układ hybrydowy plug-in w historii Lexusa, a przy tym stanowi skok naprzód w dziedzinie osiągów.

Auto wyposażono w nową platformę multimedialną oraz najnowszej generacji systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Lexus Safety System +3 o większym zakresie działania i nowych funkcjach, które działają w większej liczbie potencjalnych zagrożeń i odciążają kierowcę. Co ciekawe, najnowszy Lexus został zbudowany niemal w całości od podstaw – 95 procent części tego auta powstało od zera. Nowy NX jest dostępny m.in. z systemem automatycznego parkowania Advanced Park, znanym z flagowej limuzyny LS.

Wersja NX 450h+

To pierwsza elektryczna hybryda plug-in Lexusa, który wykorzystał 15-letnie doświadczenie w rozwoju tego typu technologii. Zelektryfikowany układ składa się z 2,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika benzynowego pracującego w cyklu Atkinsona, przedniego silnika elektrycznego o mocy 134 kW, tylnego silnika elektrycznego o mocy 40 kW, hybrydowej przekładni e-CVT oraz baterii litowo-jonowej o największej w klasie pojemności 18,1 kWh. Wysoka moc silnika oraz jego wydajność to efekt wysokiego skoku tłoka (103,4 mm) oraz wysokiego stopnia sprężania (14.0:1), a także elektrycznie sterowanego układu zmiennych faz rozrządu Dual VVT-i i wielopunktowego układu wtryskowego D-4S (wtrysk bezpośredni i pośredni).

Napęd hybrydowy plug-in generuje łącznie 309 KM mocy i rozpędza Lexusa NX 450h+ od 0 do 100 km/h w 6,3 s. Zużycie paliwa osiąga wiodące w klasie wyniki od 0,9–1,1 l/100 km, a emisja CO2 od 20–26 k/km, w zależności od wersji wyposażenia (dane wg WLTP, przed homologacją).

Mocna bateria o dużej pojemności i wydajny napęd sprawiają, że Lexus NX 450h+ dysponuje dużym zasięgiem na jednym ładowaniu. Średnio wynosi on 69–76 km wg WLTP (w zależności od wersji wyposażenia), zaś w mieście sięga nawet 89–98 km, co jest dwa razy lepszym wynikiem od zasięgu konkurencyjnych modeli z tego segmentu. Wydajność nowej baterii umożliwia jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym z prędkością do 135 km/h.

System wyposażono w układ przeniesienia napędu, który pozwala na połączenie niskiego zużycia paliwa z wysoką mocą. NX 450h+ w standardzie wyposażony jest w inteligentny, elektryczny napęd na cztery koła E-Four i może ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie do 1,5 tony.

Wersja NX 350h

W twj odmianie nowy NX 350h otrzymał elektryczny napęd hybrydowy czwartej generacji, legitymując się lepszymi osiągami oraz większą wydajnością. Samoładujący układ hybrydowy wykorzystuje ten sam 2,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy, pracujący w cyklu Atkinsona, co w NX-ie 450h+, lecz o większej mocy, dzięki zastosowaniu innej jednostki sterującej ECU. Samochód wytwarza o 24 procent większą moc niż poprzedni model NX 300h i osiąga 244 KM. Ma to przełożenie na krótszy o 16 procent czas przyspieszania od 0 do 100 km/h, który teraz wynosi 7,7 sekundy.

NX 350h wyposażony jest w ten sam układ przeniesienia napędu co NX 450h+, co pozwala na najlepsze w klasie połączenie osiągów z oszczędnością paliwa, a przyczynia się do tego również przeprojektowana skrzynia biegów, która ma bardziej kompaktowe wymiary, jest lżejsza i ma zmniejszone straty tarcia. Jej jednostka sterująca jest także mniejsza i bardziej wydajna.

Samochód jest dostępny w wersji z napędem na przód lub z elektrycznym napędem na wszystkie koła E-Four. Samochód z napędem na przód może ciągnąć przyczepę o masie 1500 kg, czyli takiej samej jak wersja AWD. Podobnie jak w modelu NX 450h+, hybrydowy NX350h ma selektor trybów jazdy oraz przekładnię Shiftmatic z łopatkami przy kierownicy. Jego bateria litowo-jonowa została umieszczona pod tylnymi siedzeniami, tak blisko środka pojazdu jak to tylko było możliwe, by osiągnąć niski środek ciężkości oraz optymalny rozkład masy między przodem i tyłem.

NX pierwszej generacji, który zadebiutował w 2014 roku, jest najlepiej sprzedającym się Lexusem w Europie. Do klientów w tym regionie trafiło ponad 175 tys. egzemplarzy tego auta. Obecnie ten model odpowiada za jedną trzecią sprzedaży Lexusa w Europie. NX jest także kluczowym modelem japońskiej marki na świecie, a jego łączna globalna sprzedaż przekroczyła już milion egzemplarzy.

(PW/TSz)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *