Spośród dóbr luksusowych segment motoryzacyjny aut premium okazał się najbardziej odporny na skutki Covid 19. W 2021 r. wzrost wartości tego sektora wyniósł 25,3 proc. To jedyny segment, którego wartość sprzedaży przekroczyła już wyniki sprzed pandemii – wskazuje raport KPMG.
W 2021 r. według raportu KPMG łączna wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wyniosła około 30 mld zł. Największy segment – samochody premium i luksusowe – osiągnął największy wzrost wartości o 25,3 proc. do 20,5 mld zł. Jest to również jedyny segment, w którym wartość sprzedaży zwiększyła się o 23,4 proc. w porównaniu z wynikami sprzed pandemii (2019 r.).
Według raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju” w 2021 roku w Polsce liczba aut z segmentu premium wzrosła o 19 proc. r/r do 91,1 tys. egzemplarzy. Za 68 proc. sprzedanych aut odpowiadają trzy marki: BMW (24 tys. rejestracji), Mercedes (19,6 tys.) i Audi (19 tys.). Kolejne miejsca przypadły Volvo (11 tys.) i Lexusowi (6,2 tys.). W porównaniu z wynikami w 2020 roku dużą dynamikę wzrostu wykazały również dwie marki: hiszpańska Cupra z dwudziestosiedmiokrotnym wzrostem sprzedaży oraz amerykańska Tesla, której wzrost był sześciokrotny.
W 2021 roku liczba rejestracji samochodów luksusowych wzrosła o 29 proc. r/r do 267 egzemplarzy. Sektor aut luksusowych stanowi 0,3 proc. rynku wolumenowego oraz 1,2 proc. wartości segmentu samochodów premium i luksusowych łącznie. Drugi rok z rzędu najwyższą sprzedaż wykazało Maserati ze wzrostem sprzedaży o 26,6 proc. r/r do 73 egzemplarzy. Kolejne miejsca zajęli producenci marek: Bentley (65 sztuk), Ferrari (45 sztuk) oraz Lamborghini (42 sztuki). Najniższą sprzedaż wykazały marki: Aston Martin (5 sztuk) i Cadillac (2 sztuki).
Źródło: IBRM Samar