Audi A3/S3. Poprawianie dobrego

Na trasie z Warszawy do Łodzi i z powrotem mieliśmy okazję przetestować odświeżone Audi A3 i S3. W przypadku tego drugiego usportowionego modelu mogliśmy też sprawdzić jego możliwości na Torze Łódź. Zmiany nie są radykalne, ale warto podkreślić, że z gamy silnikowej zniknęły wersje trzycylindrowe, a moc jednostki napędowej Audi S3 wzrosła do 333 KM.

Tomasz Szmandra

Model A3 to kompakt z segmentu premium, który po raz pierwszy pojawił się na rynku w 1996 r., a obecnie w sprzedaży jest już jego czwarta generacja. W marcu br. model ten przeszedł lifting.

Kosmetyczne zmiany

Zmiany stylistyczne są jednak bardzo subtelne i dotyczą głównie detali nadwozia. Najbardziej widać je w przedniej części – charakterystyczna sześciokątna osłona Singleframe została nieco spłaszczona i poszerzona. Wraz z kanciastymi, bocznymi wlotami powietrza podkreśla sportową nutę. Ponadto logo Audi umieszczono wyżej, przy linii osłony, co dało efekt trójwymiarowości. Wloty powietrza połączone zostały przednim spoilerem, przez co samochód jest optycznie niższy.

Po raz pierwszy w przypadku tego modelu kierowca może wybrać jedną spośród czterech cyfrowych sygnatur świateł do jazdy dziennej. Reflektory LED i LED Matrix składają się z 24-pikselowych elementów rozmieszczonych w trzech rzędach w górnej części obudowy. Z tyłu zmodernizowano zderzak wraz z dyfuzorem. W ofercie pojawiły się też nowe, metalizowane kolory nadwozia: zielony (District) i czerwony (Progressive) lub matowe szare wykończenie (Daytona). Nowe Audi A3 jest dostępne jest jako sportback i sedan.

Bardziej eko

W kabinie zmiany obejmują głównie wygląd otworów wentylacyjnych oraz dźwigni biegów, którą zastąpił selektor na konsoli środkowej. Z deski rozdzielczej zniknął wreszcie plastik piano black (jest go jeszcze trochę na konsoli środkowej), który ustąpił miejsca nowym materiałom, np. tkaninie z recyklingowanego plastiku z butelek PET, mikrofibry czy włókna węglowego. Inaczej wyglądają też klamki drzwi.

W opcji dostępne są dodatkowo elementy świetlne oraz konturowe oświetlenie przełączników i osłon progów, podświetlane są także uchwyty na pojemniki z napojem. Ciekawie wygląda oświetlenie ambientowe drzwi, które zostało ukryte pod panelem z 300 mikrootworami (do wyboru jest 30 kolorów). W dolnej części drzwi znajdują się głośniki systemu audio marki Sonos, oferującego dźwięk 3D. Bogatsze jest też obecnie wyposażenie standardowe – oprócz skórzanej trójramiennej kierownicy obejmuje m.in. klimatyzację czy środkowy podłokietnik.

Dla każdego coś…

Nowe Audi A3 początkowo oferowane było z dwoma silnikami: 1,5-litrowy wariant benzynowy 35 TFSI o mocy 150 KM z 7-biegową przekładnią S tronic i układem mild hybrid oraz wysokoprężna jednostka 35 TDI także o mocy 150 KM, z taką samą przekładnią.

Niedawno pojawiły się jeszcze trzy wersje napędu. Do wyboru są jeszcze jednostki: 30 TDI o mocy 116 KM z 6-biegowym manualem, 30 TFSI o mocy 116 KM z 6-biegowym manualem lub przekładnią S tronic oraz 35 TFSI o mocy 150 KM również z 6-biegowym manualem. Pod koniec bieżącego roku do oferty ma dołączyć hybrydowy wariant plug-in, a na początku przyszłego roku – wersja 40 TFSI quattro.

Audi A3 jest idealne do jazdy po mieście, a jeśli pokonujemy często długie trasy, polecamy wersję z silnikiem Diesla. Najlepiej podróżować we dwójkę, bo na tylnej kanapie dorosłym osobom może być ciasno. Już w standardowej wersji samochód naszpikowany został nowoczesnymi systemami – mamy tu m.in. system Audi pre sense front, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, funkcję unikania kolizji, asystenta skrętu.

Na sportowo

Sportowy wariant modelu Audi A3 z pakietem stylistycznym S3 również został poddany liftingowi. Ma teraz więcej mocy, rozdzielacz momentu obrotowego (Torque Splitter) i trochę nowości technologicznych.

Z zewnątrz, podobnie jak w modelu A3, zmodernizowano design pasa przedniego, zamontowano sportowy dyfuzor i układ wydechowy z czterema końcówkami. Sportowy wygląd S-trójki podkreślają pionowe boczne światła odblaskowe, wzorowane na modelu z serii RS. Opcjonalny układ wydechowy ma tytanowy tłumik.

W środku Audi S3 dominuje ciemna kolorystyka, rozświetlona srebrnymi akcentami. Elementy takie jak pedały ze stali nierdzewnej, czarna podsufitka czy podświetlane nakładki progów drzwi z aluminiowymi wstawkami logowanymi „S” podkreślają sportowego ducha. Trójramienna sportowa kierownica została u dołu spłaszczona, a fotele przednie ze zintegrowanymi zagłówkami zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne.

Pod maską Audi S3 pracuje silnik 2.0 TFSI, generujący 333 KM mocy i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Po modernizacji zyskał on 23 KM oraz 20 Nm. A osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,7 s, maksymalny moment obrotowy dostępny jest w zakresie od 2100 do 5500 obr./min, a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. S3, podobnie jak RS3, ma obecnie rozdzielacz momentu obrotowego, dzięki czemu auto jest jeszcze bardziej zwinne i stabilne.

Nowe tryby jazdy

W ramach systemu Audi drive select mamy teraz sześć trybów jazdy. Oprócz znanych (auto, comfort, dynamic, individual i efficiency) jest tryb dynamic plus, w którym rozdzielacz momentu obrotowego przekazuje najwięcej momentu na tylną oś, na koło będące po zewnętrznej stronie zakrętu, co wywołuje tendencję do nadsterowności. Elektroniczna kontrola stabilizacji toru jazdy (ESC) przechodzi wówczas automatycznie w sportowy tryb pracy. Aby poprawić dynamikę podczas ruszania, prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym w porównaniu do programu dynamic rośnie o 200 obr./min (do 1300 obr./min). Przepustnica reaguje wówczas bardziej bezpośrednio.

Lepsza dynamika to oczywiście bardziej obciążone hamulce, dlatego Audi S3 na przedniej osi wyposażono w wentylowane stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 357 mm i grubości 34 mm. Dwutłoczkowe przednie zaciski, większe klocki oraz powierzchnia cierna tarcz dodatkowo poprawiają skuteczność hamowania.

Zawieszenie nowego Audi S3 zostało obniżone o 15 mm w porównaniu z A3 (tak samo jak opcjonalne zawieszenie sportowe S z adaptacyjnymi amortyzatorami). Standardowo auto osadzone jest na 18-calowych kołach, opcjonalnie – na 19-calowych. Sportowe opony Falken (klasa efektywności D), charakteryzujące się świetną przyczepnością i stabilnością toru jazdy, są nowością w ofercie.

Od 141 tys. zł

Ceny Audi A3 rozpoczynają się od 141 tys. zł za bazową wersję Sportback 35 TFSI S tronic. Takie samo auto w wersji Advanced kosztuje minimum 145 900 zł, a topowa odmiana S line – 151 100 zł. Podstawowa odmiana 35 TDI S tronic kosztuje 156 200 zł, Advanced – 161 100 zł, a S line – 166 300 zł. Za Audi S3 TFSI quattro S tronic Sportback zapłacimy od 231 800 zł. Modele w wersji Limousine są o 3 tys. zł droższe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *