Akademia Oponiarska PZPO już działa!

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) uruchamia Akademię Oponiarską w Piechaninie niedaleko Poznania. Wspólnie z ekspertami przygotowano szkolenia z obsługi opon, które odbywają się w klimatyzowanym budynku, z doskonale wyposażoną̨ salą treningową, nowoczesnymi wyważarkami, montażownicami, stanowiskami do naprawy opon, sprzętem do obsługi czujników ciśnienia, podnośnikiem, a także salą szkoleń teoretycznych i z testem drogowym.

Dodatkowo, z uwagi na wzrost popularności aut elektrycznych i hybrydowych, wspólnie z TÜV SÜD oraz Stowarzyszeniem Elektryków Polskich (SEP) przygotowane zostało szkolenie z uprawnień energetycznych G1 wraz z egzaminem SEP. Uroczyste otwarcie Akademii Oponiarskiej zostało dokonane przez członków PZPO oraz gościa specjalnego – Grzegorza Dudę, który wykorzystując swoje doświadczenia rajdowe i warsztatowe podkreślił, jak ważne są umiejętności mechaników zajmujących się oponami.

Jest to pierwszy w Polsce niezależny ośrodek szkoleniowy branży oponiarskiej, który umożliwia planowe kursy dla serwisantów opon oraz zdobycie odpowiednich kwalifikacji przez nowe osoby wchodzące do tej profesji. Już teraz można zapisywać się do grup szkoleniowych na stronie www.akademiaoponiarska.pl. Po szkoleniach powadzone są egzaminy, po których kursanci otrzymują dyplomy. Szkolenia dostępne są dla każdego, ale dedykowane są serwisom opon aut osobowych i dostawczych.

Akademia Oponiarska będzie szkolić i upowszechniać właściwy serwis i obsługę opon. Nie jest trudno np. naderwać stopkę opony przy zbyt siłowym montażu i nieserwisowanej montażownicy – to kwestia kilku sekund i braku umiejętności oraz złych nawyków. Na naszych szkoleniach te umiejętności będziemy poprawiać w warunkach maksymalnie zbliżonych do warsztatowych. Naszą ambicją jest, by Akademia Oponiarska w zauważalny sposób przyczyniła się do poprawy jakości serwisowania opon i dzięki temu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach – mówi Radosław Bółkowski, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Najczęstsze problemy w serwisach:

  • Brak szkoleń dla serwisantów opon na odpowiednim poziomie i brak wykwalifikowanych instruktorów
  • Nierówny poziom wiedzy i umiejętności u nowych pracowników
  • Powielanie błędów oraz rutyna złych nawyków serwisowych
  • Ciągły rozwój technologii wymiany i montażu opon i wzrost znaczenia technologii wymiany opon
  • Rozwój maszyn i urządzeń serwisowych do wymiany ogumienia w samochodach osobowych i ciężarowych
  • Wzrost świadomości nt. znaczenia profesjonalnej wymiany i montażu opon
  • Brak synergii usług oponiarskich z mechanicznymi

Kursy oferowane w Akademii Oponiarskiej:

  • Kurs podstawowy – obsługa serwisowa kół i naprawa opon osobowych i dostawczych
  • Kurs obsługi czujników ciśnienia w oponach (TPMS) w pojazdach o dmc 3,5 t.
  • Kurs zaawansowanej obsługi wyważarki Hunter z testem drogowym
  • Kurs kompleksowej obsługo serwisowej i TPMS (2 dni)
  • Kurs na uprawnienia energetyczne g1 i egzamin sep e1 do i powyżej 1kv (realizowany wspólnie z TÜV SÜD i SEP)

Umiejętności serwisowe będą znane na początku tylko w serwisie. Żeby poznali i docenili je klienci i żeby nie musieli się doktoryzować z techniki montażu opon, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wspólnie z niezależną firmą certyfikacyjną TÜV SÜD wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i umiejętności personelu technicznego. Mapę warsztatów, które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

Chcemy wspierać i promować serwisy, które z jednej strony dbają o klientów z drugiej zaś stosują odpowiednie standardy pracy. W końcu odpowiednio wyszkoleni mechanicy to też spokojny sen właścicieli serwisów. Potwierdzeniem umiejętności wśród mechaników jest dyplom Akademii. A dla klientów Certyfikat Oponiarski PZPO, który pokazuje, że serwis te umiejętności potrafi wykorzystać. Żeby go dostać serwis musi przejść audyt wyposażenia i umiejętności oraz obsługi klientów, udokumentowany zdjęciami. W wielu przypadkach jest to także wizyta tajemniczego klienta. To właśnie tam kierowca będzie miał pewność, że praca została wykonana poprawnie technicznie. Tu nie ma miejsca na błędy montażowe wynikające z niewiedzy lub pośpiechu. Porządny serwis nie wymienia opon szybciej niż w 40 min. przy jednym mechaniku na auto – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

(TSz) Źródło: Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *