Łotysze Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2) wygrali ORLEN 79. Rajd Polski – trzecią rundę Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) i drugą odsłonę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP). Na drugim miejscu rywalizację zakończyli Nowozelandczycy Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 N Rally2), a po raz trzeci z rzędu na podium w naszej sztandarowej imprezie stanęli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), którzy zajęli trzecią lokatę.
Tomasz Szmandra
Zdjęcia: rajdpolski.pl/M.Niechwiadowicz
79. edycję Rajdu Polski rozegrano w dniach 19-21 maja. Zawodnicy mieli do pokonania trasę o długości 919,47 km, z czego 182,06 km to dystans 16 szutrowych odcinków specjalnych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 81 załóg, w tym 60 w ramach mistrzostw Europy. W rundzie RSMP wzięły udział 33 załogi, a 26 z tego grona walczyło o punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu. Podczas obu etapów panowała słoneczna, bezdeszczowa pogoda, a zawodnicy rywalizowali na suchej nawierzchni.
W klasyfikacji generalnej imprezy zwyciężyli Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2). W drodze do tego sukcesu Łotysze wygrali 8 z 16 odcinków specjalnych. Drugie miejsce, ze stratą 39,6 sekundy do zwycięzców, wywalczyli Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 N Rally2). Dzięki temu wynikowi Nowozelandczycy umocnili się na prowadzeniu w punktacji mistrzostw Europy. Na trzeciej pozycji finiszowali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), których od zwycięzców dzieliło 1:04,9 s. Dla dwukrotnych mistrzów Polski to trzecie z rzędu podium w Rajdzie Polski.
Kluczowy dla losów rywalizacji o zwycięstwo był drugi przejazd oesu Świętajno (18,54 km), na którym Sesks i Francis pokonali dotychczasowych liderów – Paddona i Kennarda o 7,6 sekundy. Na kolejnych próbach Łotysze sukcesywnie powiększali przewagę. Nowozelandczycy próbowali odpowiedzieć rywalom, ale po tym jak przebili oponę na jednym z niedzielnych oesów musieli jechać już bardziej zachowawczo. Z serwisu wyjechali tylko z jednym kołem zapasowym, więc uszkodzenie kolejnej opony mogłoby zmusić ich do wycofania się z rajdu i utraty drugiego miejsca.
– To był świetny trening przed moją domową rundą mistrzostw Europy, czyli Rajdem Lipawy, który już za miesiąc. Przed nami oczywiście jeszcze dużo pracy, ale prędkość jaką tu pokazaliśmy jest dobrym prognostykiem – mówił Martins Sesks
– Świetny wynik, choć za nami bardzo trudny dzień. Po dwóch kapciach w niedzielę kilka oesów musieliśmy pokonać bez koła zapasowego. Nie wszystko poszło dziś zgodnie z planem, ale z punktu widzenia walki o mistrzostwo drugie miejsce jest cenne – powiedział na mecie Hayden Paddon.
– Bardzo się cieszę, bo poziom rywalizacji był wyższy niż w ubiegłym roku, a my po raz kolejny jesteśmy na podium. Jestem zadowolony z naszej dzisiejszej jazdy. W sobotę mieliśmy lepsze i gorsze momenty. Niestety na kończącym zmagania Power Stage nie mogłem atakować tak mocno, jak chciałem, bo mieliśmy problemy z hamulcem ręcznym – tłumaczył Mikołaj Marczyk.
Sesks to pierwszy Łotysz, który zwyciężył w Rajdzie Polski. Dla 23-latka z Lipawy to drugi w karierze triumf w rundzie Europejskiego czempionatu. Pierwsze zwycięstwo odniósł w ubiegłorocznym Rajdzie Lipawy.
Na czwartym miejscu uplasował się norwesko-szwedzki duet Mads Ostberg/Patrik Barth (Citroen C3 Rally2, +1:12,9 s), a czołową piątkę zamknęli mistrzowie Finlandii – Mikko Heikkila i Samu Vaaleri (Skoda Fabia Rally2 evo, +1:16,7 s).
Punkty za Power Stage (finałowy, dodatkowo punktowany odcinek rajdu) zdobyli Ostberg/Barth (5 pkt), Heikkila/Vaaleri (4 pkt), Paddon/Kennard (3 pkt), Franceschi/Escartefigue (2 pkt) oraz Sesks/Francis (1 pkt).
Zmagania w klasie ERC3 zdominowali Jon Armstrong i Cameron Fair (Ford Fiesta Rally3). Brytyjczycy zwyciężyli z przewagą blisko 17 minut nad kolejną załogą.
ORLEN 79. Rajd Polski był pierwszą rundą ERC Junior – młodzieżowego cyklu w ramach europejskiego czempionatu. Zmagania w tej serii w najlepszy możliwy sposób, bo od zwycięstwa, rozpoczęli Norwegowie – Ola Nore jnr. i Rune Eilertsen (Renault Clio Rally4). 22-letni kierowca był również najszybszy w kategorii ERC4, przeznaczonej dla zawodników w samochodach z napędem na jedną oś.
Sesks i Francis zwyciężyli również w klasyfikacji rundy krajowego czempionatu i zostali nowymi liderami punktacji RSMP. Drugie miejsce wywalczyli Marczyk i Gospodarczyk, a na najniższym stopniu podium rundę RSMP ukończyli Grzegorz Grzyb z Adamem Biniędą (Skoda Fabia Rally2 evo). Dotychczasowi liderzy punktacji RSMP stracili do Łotyszy 4:14,1 s.
W klasyfikacji RSMP Power Stage z punktami ukończyli Sesks/Francis (5 pkt), Marczyk/Gospodarczyk (4), Płachytka/Gerber (3), Grzyb/Binięda (2) oraz Byśkiniewicz/Siatkowski (1).
Punkty za zwycięstwo w klasie 3 (samochody Rally3) zgarnęli Marek Bała i Marek Roefler (Ford Fiesta Rally3). Z kolei w gronie zawodników w samochodach z napędem na jedną oś szybką, skuteczną i dojrzałą jazdę pokazał Gracjan Predko, pilotowany przez Michała Jurgałę (Peugeot 208 Rally4). Olsztynianin jechał równo i unikał przygód, dzięki czemu zwyciężył w klasyfikacji 2WD i w klasie 4, umacniając się na pozycji lidera obu kategorii.
W punktacji mistrzostw Europy prowadzą Paddon i Kennard (85 pkt), a kolejne miejsca zajmują Sesks/Francis (48 pkt), Ostberg/Barth (48 pkt), Bonato/Boulloud (47) oraz Llarena/Fernandez (41). W tabeli RSMP na pierwszym miejscu są Sesks i Martins (60 pkt), a za nimi plasują się Grzyb z Biniędą (55) oraz Płachytka i Gerber (49).
Kolejną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie 42. Rajd Podlaski (2-3 czerwca). Z kolei uczestnicy mistrzostw Europy zmierzą się w Rajdzie Lipawy (17-18 czerwca) na Łotwie.
Wyniki ORLEN 79. Rajdu Polski:
1. Sesks/Francis (LVA/LVA, Skoda Fabia RS Rally2) 1:34:57,8 s
2. Paddon Kennard (NZL/NZL, Hyundai i20 N Rally2) +39,6 s
3. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +1:04,9 s
4. Ostberg/Barth (NOR/SWE, Citroen C3 Rally2) +1:12,9 s
5. Heikkila/Vaaleri (FIN/FIN, Skoda Fabia Rally2 evo) +1:16,7 s
6. Franceschi/Escartefigue (FRA/FRA, Skoda Fabia Rally2 evo) +1:29,7 s
7. McErlean/Rowan (IRL/IRL, Hyundai i20 N Rally2) +1:46,9 s
8. Tempestini/Itu (ROU/ROU, Skoda Fabia Rally2 evo) 2:09,2 s
9. Cais/Bacigal (CZE/SVK, Skoda Fabia RS Rally2) +2:33,7 s
10. Llarena/Fernandez (ESP/ESP, Skoda Fabia RS Rally2) +2:57,4 s