[Test długodystansowy] Peugeot 308 SW – pierwsze wrażenia

Przez najbliższy rok będziemy testować model Peugeot 308 SW z silnikiem 1.6 BlueHDi. W ciągu pierwszego miesiąca użytkowania samochodem pokonaliśmy blisko 10 000 km. Już teraz możemy stwierdzić, że francuskie kombi to ciekawa propozycja dla flot.

Nasz testowy egzemplarz jest w ciągłym ruchu. Jego widok na parkingu pod redakcją to rzadkość. Traktujemy go tak, jak przystało na potencjalny samochód firmowy.

Solidny i praktyczny

Wprawdzie minął trochę ponad miesiąc, odkąd Peugeot przekazał nam pojazd do prób, ale pokonaliśmy już nim dystans, który przeciętny kierowca w Polsce przejeżdża w ciągu roku. Chociaż drogi w Polsce są już naprawdę dobrej jakości, nie zawsze korzystamy z gładkich, pozbawionych dziur tras. Jak dotychczas 308 SW nie wykazuje żadnych oznak zużycia. Cytując stereotypowego handlarza pojazdów z drugiej ręki: nic nie puka i nie stuka. Elementy wnętrza są bardzo dobrze spasowane, a w trakcie jazdy czuć, że nadwozie ma dużą sztywność.

Bagażnik ma pojemność 556 l, którą można powiększyć do 1371 l (linii okien). Załadunek ułatwia niski próg i szeroki otwór kufra. Przestrzeni nie brakuje również w kabinie. Peugeot słynie z konstruowania wygodnych foteli oraz kanap z dużymi siedziskami i nie inaczej jest w tym przypadku. Komfort podróżowania w tylnym rzędzie podnosi nachylenie siedziska pod kątem, dzięki czemu nie ma się wrażenia jazdy na krześle.

Za kierownicą

Przyjrzyjmy się stanowisku kierowcy. Jeżeli ktoś wcześniej nie miał styczności z Peugeotami obecnej generacji, będzie się musiał przyzwyczaić do konfiguracji kokpitu. Zegary osadzone są wysoko, a kierownica znajduje się stosunkowo nisko i ma małą średnicę, niczym w urządzeniu, którego używam do grania w symulatory wyścigowe na komputerze.

Peugeot spotkał się z zarzutami, że nie jest to rozwiązanie praktyczne, bo wieniec może zasłaniać wskazania. Jeżeli fotel i kierownicę ustawimy prawidłowo, nie ma takiego problemu. Co więcej, w związku z tym, ze zegary znajdują się tuż pod szybą potrzebujemy mniej czasu, żeby przenieść wzrok z drogi na tablicę rozdzielczą. Można mieć zastrzeżenia do wielkości prędkościomierza, ale szybkość jazdy możemy odczytywać z elektronicznego wyświetlacza znajdującego się między zegarami.

Peugeot_308_6

Do samej kierownicy też można bardzo szybko przywyknąć. Po przesiadce do innego auta będzie nam się wydawać, że koło jest bardzo duże. Kierownica o niewielkich rozmiarach przyczynia się do tego, że Peugeotem 308 SW można wykonywać manewry bardzo sprawnie. Zaletę takiego rozwiązania docenimy nie tylko w trakcie parkowania, ale także jazdy po zakrętach.

Deska rozdzielcza jest minimalistyczna. Na konsoli środkowej znajdują się tylko przyciski do podgrzewania szyb, włączania obiegu zamkniętego i świateł awaryjnych, a także pokrętło regulacji głośności systemu audio. Całą resztą funkcji steruje się przy wykorzystaniu ekranu dotykowego o przekątnej 9,7 cala.

Pomiędzy poszczególnymi opcjami przełączamy się używając skrótów klawiszowych umieszczonych po bokach ekranu. System multimedialny działa szybko, ale naszym zdaniem Peugeot trochę przesadził z minimalizmem. Trafienie palcem w ikonkę klimatyzacji w trakcie jazdy jest trudne, a żeby zmienić temperaturę trzeba oderwać wzrok od drogi. Kolejny mały minus należy się za zbyt płytkie wgłębienie na napoje. Niby drobnostka, ale potrafi być lekko irytująca, gdy butelka przechyla się do przodu i do tyłu utrudniając nam zmianę biegów.

Jazda

Peugeot 308 SW mierzy 4585 mm długości, 1804 mm szerokości oraz 1471 mm wysokości. Auto zbudowano na platformie EMP2 skonstruowanej przy użyciu aluminiowych podzespołów.

Kombi, chociaż nie należy do małych samochodów, bardzo sprawnie pokonuje zakręty, co sprawdziliśmy na trasach w okolicach Szklarskiej Poręby, Srebrnej Góry i Kamionek. Auto zachowuje się przewidywalnie, układ kierowniczy dobrze przekazuje informacje o tym, co się dzieje z kołami.

Większość naszych podróży przebiega po drogach szybkiego ruchu. I tu Peugeotowi trudno coś zarzucić. Przy jeździe z wyższymi prędkościami nie jest nerwowy, trzyma obrany kierunek jazdy, nie jest podatny na boczne podmuchy wiatru. 308 SW jest sztywniejszy w porównaniu do starszych Peugeotów, lecz dobrze wybiera nierówności, nie dobija podwoziem na dziurach czy poprzecznych przeszkodach.

DSC01065

Nasz testowy egzemplarz ma pod maską wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l z linii BlueHDi. Jednostka generuje maksymalnie 120 KM i 300 Nm. Motor jest sprzężony z precyzyjnie działającą 6-biegową skrzynią manualną. Wysoki moment obrotowy sprawia, że silnik jest elastyczny. Częściej do lewarka przekładni trzeba sięgać w trakcie jazdy po krętych drogach, ale ograniczony zakres użytecznych obrotów to już „urok” diesli.

Najczęściej francuskim kombi pokonujemy trasy typu Wrocław-Warszawa-Wrocław lub przemieszczamy się po zatłoczonych miastach. Wysokie prędkości i stanie w korkach nie wpływają dobrze na zużycie paliwa. Producent deklaruje, ze w cyklu mieszanym powinno ono wynosić 3,8 l/100 km. W trakcie naszych testów Peugeot 308 SW potrzebował przeciętnie 5-6 l/100 km, ale też musimy szczerze przyznać, że nie zawsze w trakcie dotychczasowych prób stosowaliśmy się do wszystkich przykazań jazdy ekologicznej.

Już wkrótce opublikujemy kolejne wrażenia z testu długodystansowego Peugeota 308 SW. Będziemy m.in. sprawdzać, ile tak naprawdę zmieści bagażnik kombi.

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi ACTIVE – dane techniczne:

Długość/szerokość/wysokość 4585/1804/1471 mm
Rozstaw osi 2730 mm
Objętość bagażnika 556/1371 l
Liczba miejsc  5
Silnik diesel, R4, 1560 cm3
Moc 120 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Napęd przedni
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 9,9 s
Prędkość maksymalna 195 km/h
Średnie spalanie (dane producenta) 3,8 l/100 km
Średnie spalanie (dane testowe) 5,6 l/100 km
Cena (podstawowa) 88 400 zł zł

Sprawdź też inne testy:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *