Auta dla MŚP – koszty eksploatacji ważniejsze niż bezpieczeństwo

Niskie koszty eksploatacji to najważniejszy czynnik dla małych i średnich przedsiębiorstw poszukujących samochodów firmowych – wynika z badania Instytutu Keralla zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A. Bezpieczeństwo pojazdu jest istotne dla znikomego ułamka MŚP.

W 2016 r. zarejestrowano w Polsce 416 225 nowych samochodów osobowych. Popyt napędzają głównie firmy, które odpowiadały za 2/3 rejestracji.

Według Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce zarejestrowanych jest ponad 4,2 mln podmiotów gospodarczych, z czego 99% stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa. Carefleet S.A., jedna z czołowych polskich firm specjalizujących się w wynajmie długoterminowym samochodów, zleciała badanie mające sprawdzić, jakie cechy powinien mieć idealny samochód firmowy z perspektywy MŚP.

Dla 46% przedstawicieli małych i średnich firm najważniejszą cechą idealnego samochodu służbowego jest niski koszt jego eksploatacji. Blisko 43%. przedsiębiorców z sektora MŚP zwraca uwagę na preferencyjne warunki zakupu samochodu do firmy, a nieco ponad 29% bierze pod uwagę dotychczasowe pozytywne doświadczenia z daną marką aut.

Dla niemal 29% badanych ważną cechą idealnego samochodu służbowego jest wielofunkcyjność, rozumiana jako połączenie funkcji auta osobowego i dostawczego. Jest to szczególnie istotne dla przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw, zatrudniających od 1 do 9 pracowników (36,7% wskazań).

Ankietowani wskazywali ponadto na reprezentacyjność samochodu (11,3%), bogate wyposażenie zapewniające wygodę (11,5%) oraz atrakcyjne warunki gwarancji (12,7%), które są szczególnie istotne dla średnich firm, zatrudniających od 50 do 249 pracowników (20,4% wskazań).

Na ostatnim miejscu w zestawieniu najistotniejszych cech idealnego samochodu służbowego znalazło się bezpieczeństwo, na które wskazało jedynie 0,4% przedstawicieli firm z sektora MŚP.

– Dla przedsiębiorców z sektora MŚP duże znaczenie ma przewidywalność kosztów użytkowania posiadanej floty pojazdów. Nie chodzi tu jedynie o koszty paliwa, ale również o koszty przeglądów, opon czy nieprzewidzianych napraw mechanicznych. Z roku na rok coraz popularniejszym modelem finansowania samochodów w sektorze MŚP staje się wynajem długoterminowy, z którego korzysta już 18,5 proc. małych i średnich firm. Rozwiązanie to, dzięki stałym miesięcznym opłatom, w ramach których zapewniony jest kompleksowy zakres usług, pozwala na precyzyjne budżetowanie kosztów wynikających z użytkowania samochodów w firmie – twierdzi Bartosz Olejnik, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A.

– Dla przedsiębiorców, którzy posiadają jeden lub dwa firmowe samochody, ważne jest, aby były one możliwie uniwersalne. Przedstawiciele mikroprzedsiębiorstw wybierają często samochody mogące pełnić funkcje reprezentacyjne, którymi jednocześnie można przewieźć drobny towar oraz pojechać z dziećmi na wakacje. To poszukiwanie kompromisu pomiędzy autem biznesowym, użytkowym i rodzinnym – dodaje Bartosz Olejnik.