To jeden z najchętniej wybieranych samochodów dostawczych na świecie. W 1995 r. Mercedes-Benz Sprinter zrewolucjonizował segment lekkich pojazdów użytkowych i poprzez kolejne generacje – do dzisiaj kojarzony jest przede wszystkim z jakością i innowacjami. Podczas wydarzenia „Past Meets Future” organizatorzy przypomnieli nam historię tego modelu i uchylili rąbka tajemnicy związanej z jego przyszłością.
Trzydzieści lat temu marka z gwiazdą w logo wprowadziła na rynek samochód dostawczy, który miał zapisać się w historii: Sprinter. W 1995 r. jako pierwszy furgon Mercedes-Benz, model ten zrewolucjonizował segment lekkich pojazdów użytkowych – i szybko stał się patronem całej klasy pojazdów. Symbolizował wtedy – podobnie jak teraz – jakość i innowację. Od lat Sprinter podbija serca klientów na całym świecie zarówno wysoką wartością rezydualną, jak również dzięki swojej popularności wśród producentów nadwozi i specjalistów od konwersji, którzy wykorzystują go do szerokiej gamy zastosowań. Siedemdziesiąt pięć procent wszystkich Sprinterów na świecie jest obecnie poddawanych tego typu modyfikacjom.

Jednak historia samochodów dostawczych marki Mercedes-Benz rozpoczęła się już w 1896 roku pod nazwą Benz & Cie., kiedy to Carl Benz zbudował zmotoryzowany transporter. Opracował dwa modele, aby sprostać różnym potrzebom klientów: dostawczy Benz furgon jako „powóz z zamkniętym nadwoziem” na bazie Benza Victorii oraz Benz kombivan jako „mały powóz z odłączanym nadwoziem” na bazie mniejszego i lżejszego Benza Velociped. Dzięki odłączanemu nadwoziu można go było przekształcić w dwumiejscowy samochód osobowy w zaledwie kilka minut, co czyniło go szczególnie wszechstronnym. Był to w efekcie pierwszy pojazd wielofunkcyjny. Podczas naszej wizyty laboratorium marki Mercedes-Benz pod Stuttgartem, mieliśmy okazję podziwiać model Benz Combi z 1899 roku, który jest najstarszym sprawnym technicznie dostawczym modelem marki.
Z kart historii Sprintera
Wróćmy jednak do Sprintera, który od 30 lat kształtuje krajobraz w tym segmencie pojazdów na całym świecie. Model ten jest produkowany na trzech kontynentach: w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Europie.
Poniżej prezentujemy najważniejsze momenty w historii Sprintera:
1995 rok: Początek nowej ery vanów
Sprinter świętował swoją premierę wiosną 1995 roku i w związku z tym jego najstarsze egzemplarze dziś kwalifikują się do grupy pojazdów zabytkowych. 1995 rok był przełomowy pod wieloma względami. Sprinter zastąpił legendarny model T1/TN i był pierwszym vanem z gwiazdą, który otrzymał nazwę własną zamiast neutralnych kodów liczbowych i literowych. Przejął od swojego poprzednika jedynie podstawową koncepcję techniczną, poza tym wszystko zostało zaprojektowane i skonstruowane od podstaw. Połączenie samonośnego nadwozia i napędu na tylne koła , nowoczesnego podwozia z niezależnym zawieszeniem przednim i mocnymi silnikami było wówczas wyjątkowe. Co więcej, żaden inny van nie oferował wówczas większej liczby funkcji bezpieczeństwa: już pierwszy Sprinter miał hamulce tarczowe na wszystkich kołach, system zapobiegający blokowaniu kół ABS, automatyczny mechanizm różnicowy hamulców, regulowane na wysokość trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i klamry pasów bezpieczeństwa przymocowane do siedzenia w standardzie. Opcjonalnie dostępna była poduszka powietrzna kierowcy. Pierwsza generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 1995 roku jako podwozie, pojazd z platformą lub wywrotką –z kabiną podwójną lub pojedynczą, jako furgon dostawczy albo bus z pięcioma lub dziewięcioma siedzeniami, z płaskim lub wysokim dachem. Rozstawy osi wahały się od 3000 do 4025 mm. Dopuszczalna masa całkowita wynosiła początkowo 2590, 2800 lub 3500 kg.
2000 rok – face lifting
W odświeżonej wersji modelu Mercedes-Benz dodatkowo wzmocnił bezpieczeństwo: poduszka powietrzna kierowcy była teraz także częścią standardowego wyposażenia, z opcjonalną przednią poduszką powietrzną pasażera, która chroniła również obu pasażerów w przypadku zamontowania opcjonalnej podwójnej ławki w kabinie. Od połowy 2000 roku dostępne były również poduszki powietrzne i kontrola trakcji ASR. Od 2002 roku, dzięki wprowadzeniu elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy ESP®, Sprinter ustanowił jednocześnie nowe standardy bezpieczeństwa aktywnego.
2006: Modernizacja technologii i bezpieczeństwa II generacji Sprintera
Druga generacja Sprintera została wprowadzona na rynek na początku 2006 roku. Klienci mogli liczyć na dodatkowe warianty: na przykład wybrać między trzema rozstawami osi, czterema długościami, trzema wysokościami dachu i masą całkowitą od 3,0 do 5,0 ton. Ponadto system ESP został wprowadzony jako standard w wersjach zamkniętych nadwozia do 3,5 tony masy brutto. Dwa lata później był już standardem we wszystkich wariantach nadwozia do 3,5 tony masy brutto.
Od 2008 roku w celu zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa do gamy wyposażenia opcjonalnego został dodany układ zawieszenia pneumatycznego. Kolejny przełomowy moment nastąpił w 2009 roku wraz z wprowadzeniem BlueEfficiency: technologia z nową sześciobiegową manualną skrzynią biegów i automatycznym systemem start-stop zwiększyła dynamikę i zauważalnie zmniejszyła zużycie paliwa. W 2013 roku wprowadzono asystenta bocznego wiatru, całkowicie nowy system wspierający bezpieczeństwo w vanie. Wreszcie – od 2016 roku Sprinter był dostępny w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 5,5 tony.
Lata 2018/2019: Usługi łącznościowe i różnorodność III generacji Sprintera
Trzecia generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 2018 roku. Model nie tylko zachował istniejącą gamę wariantów, ale dodatkowo ją rozszerzył, częściowo dzięki wprowadzeniu napędu na przednie koła, a tym samym nowego wariantu podwozia z kabiną. Sprinter w wersji z 2018 roku ponownie wyznaczył nowe standardy, szczególnie pod względem informacji i rozrywki oraz usług łącznościowych, dzięki systemowi multimedialnemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience), który był dostępny po raz pierwszy w pojeździe użytkowym. System ten wykonuje polecenia głosowe i oferuje dostęp do centralnych usług flotowych, wspierających zarządzanie pojazdami, kierowcami i umożliwiających lokalizację. Jeśli chodzi o funkcje bezpieczeństwa, Mercedes-Benz po raz kolejny wspiął się na nowy poziom, na przykład dzięki aktywnemu asystentowi utrzymywania odległości DISTRONIC.
Kolejny przełom nastąpił w 2019 r.: wprowadzono na rynek pierwszą generację furgona eSprinter, który dzięki napędowi elektrycznemu zasilanemu akumulatorem umożliwiał lokalną mobilność bez emisji CO2 w handlu, logistyce i usługach.

2024 rok: Bardziej wszechstronny
Połączenie trzech czynników: wydajności, zasięgu i ładowności sprawia, że obecnie oferowany Mercedes-Benz eSprinter drugiej generacji jest wszechstronnym pojazdem. eSprinter jest dostępny w obecnej formie od zeszłego roku; teraz w dwóch rodzajach nadwozia i dwóch długościach, a także z trzema pojemnościami baterii do wyboru i zasięgiem do 478 kilometrów (WLTP). Opiera się na nowej koncepcji składającej się z trzech modułów, które umożliwiają łatwą adaptację platformy do różnych wariantów pojazdów. Otwiera to również zupełnie nowe możliwości dla producentów nadwozi i specjalistów od konwersji w zakresie opracowywania rozwiązań branżowych opartych na eSprinterze. Dzięki przestrzeni ładunkowej do 14 metrów sześciennych i masie brutto do 4,25 tony eSprinter okazuje się równie funkcjonalny, jak jego odpowiednik z silnikiem spalinowym.
Od ubiegłego roku dla eSprintera – a także dla Sprintera z napędem konwencjonalnym – dostępne są także aktualizacje w zakresie usług łącznościowych i bezpieczeństwa. Oba modele korzystają z udoskonalonego systemu multimedialnego MBUX – który jest teraz standardem – i nowych dodatków cyfrowych. Systemy bezpieczeństwa i wspomagania zostały również ulepszone o dodatkowe, a w niektórych przypadkach nowe funkcje, które są już w większości wyposażeniem podstawowym. Na przykład standardowy aktywny asystent hamowania otrzymał funkcję rozpoznania ruchu poprzecznego. Dzięki najnowszym zmianom – ładowarka AC o mocy 22 kW i pakiet asystenta jazdy – są teraz dostępne również jako wyposażenie opcjonalne. Ten ostatni obejmuje na przykład dodatkowe funkcje systemu Distronic (między innymi regulacja prędkość na podstawie trasy).

Sprinter przyszłości – bardziej wszechstronny, wydajny i inteligentny
Na premierę modelu nowej generacji przyjdzie nam jeszcze poczekać, ale już teraz Mercedes-Benz zaprezentował oryginalna zapowiedź nowego Sprintera w formie… rzeźby! Modele dostawcze niemieckiej marki zawsze były postrzegane jako solidne oraz niezawodne i symbolem tej wizji jest „BOuLDER” – imponująca rzeźba wyfrezowana z litego kawałka materiału. Rzeźba o długości 650 cm, wysokości 275 cm i szerokości 250 cm jest oryginalną zapowiedzią kolejnej generacji niemieckiego dostawczaka i jedynie w zarysach oddaje wygląd nowego Sprintera, jednak przedstawiciele marki zapewniają, że będzie to auto nie tylko nowoczesne, ale i wyjątkowe. Przyszłe furgonetki Mercedes-Benz będą „na czasie” przez wiele lat – dzięki systemowi MB.OS, wspieranemu przez sztuczną inteligencję, z aktualizacjami bezprzewodowymi i bezproblemową integracją aplikacji innych firm. Samochód będzie wyposażony w wydajne komputery połączone z inteligentną chmurą Mercedes‑Benz. Umożliwi to bezprzewodową aktualizację całego oprogramowania pojazdu, w tym systemów wspomagania kierowcy – podobnie jak smartfon, który może być regularnie doposażany w nowe aplikacje i rozszerzone funkcje. Dzięki temu klienci biznesowi będą mogli korzystać z własnych aplikacji i niezbędnych narzędzi, na przykład do zarządzania flotą czy nawigacji bezpośrednio w pojeździe. Natomiast typowy interfejs użytkownika Mercedes‑Benz, tak ceniony przez klientów, pozostanie niezmieniony.
– Następna generacja samochodów dostawczych Mercedes-Benz będzie koncentrować się na innowacyjnych układach napędowych, łączności i zaawansowanych usługach cyfrowych. Funkcjonalność i potrzeby klientów leżą u podstaw naszego rozwoju. Dostosowaliśmy nasz system operacyjny Mercedes-Benz specjalnie do zastosowań komercyjnych i dzięki niemu ponownie zdefiniujemy segment samochodów dostawczych. Oferujemy naszym klientom najnowocześniejszą technologię połączoną z wydajnością i inteligencją dostosowaną do indywidualnych potrzeb. Jestem przekonany, że nasz przyszły Sprinter będzie flagowym modelem w swoim segmencie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – powiedział Andreas Zygan, dyrektor ds. rozwoju w Mercedes-Benz Vans.
Tomasz Szmandra


